– 28.4.2020

40 vuotta END-vetoomuksesta – Tair Tairovin haastattelu

An interview with Tair Tairov.

Rauhanliitto julkaisee professori Tair Tairovin haastattelun.

Ydinaseiden vastainen END-liike syntyi vuonna 1980. Se vaati aseidenriisuntaa niin idältä kuin länneltä ja pyrki luomaan suhteita yli kylmän sodan rajojen. END-liikkeellä oli vaikuttava lista tukijoita ympäri Eurooppaa. Vaikka valtaosa tukijoista oli Länsi-Euroopasta, kuului joukkoon myös henkilöitä Neuvostoliitosta.

END-liike oli eurooppalaisten kansalaisvaikuttajien vastaus NATO:n päätökselle vastata Neuvostoliiton keskimatkan ydinohjusten modernisointiin oman ydinohjelmansa modernisoinnilla. Keskimatkan ydinohjuksia tuotiin Iso-Britanniaan, Saksaan, Alankomaihin, Belgiaan ja Italiaan.

Niin kutsuttu END-vetoomus ja siitä seurannut liikkeen synty ovat tärkeä osa aseidenriisunnan historiaa. Tämä historia on tärkeää muistaa nyt, kun ydinasepolitiikan tuulet ovat ottaneet huolestuttavan suunnan. Keskimatkan ydinohjuksia säätelevä INF-sopimus on päättynyt ja SALT-sopimus on vaakalaudalla. Suurvaltojen suhteet ovat vakavasti heikentyneet. Uusi kilpavarustelun kierre uhkaa.

END-vetoomus oli aikansa lapsi, mutta monet sen tärkeimmistä ajatuksista ovat edelleen relevantteja. Eurooppalainen ja maailmanlaajuinen ydinaseriisunta tarvitsevat uusia aloitteita. Tarvitsemme rajalinjat ylittäviä ja jännitteet lievittäviä aloitteita.U

Uusi julkaisu: Tair Tairovin haastattelu

Professori Tair Tairov osallistui aktiivisesti END-liikkeen syntyyn ja kehitykseen.

”Tairissa henkilöityvät monet koko END-prosessin olennaisista tekijöistä. Hän oli kotoisin Neuvostoliitosta”, kertoo END-komiteassa Rauhanliittoa ja Sadankomiteaa edustanut Folke Sundman.

Tairov toimi Maailman rauhanneuvostossa (engl. World Peace Council), jossa hän alkoi rakentaa verkostoa ja solmia kontakteja yli vanhojen blokkirajojen. Lopulta Tairovin ”kaksoisrooli” kävi kuitenkin sietämättömäksi hänen työnantajilleen. Tairov palasi kotiin ja alkoi edistää uutta aseidenriisunta-ajattelua Neuvostoliitossa. Hän oli yksi osa monimutkaisessa prosessissa, jonka tuloksena uudet asevalvontasopimukset syntyivät ja Neuvostoliitto hajosi.

Rauhanliitto haastatteli Tairovia Moskovassa syksyllä 2018. Hänen tarinansa on hänen henkilökohtainen näkemyksensä tapahtumista – ei mitään enempää, eikä mitään vähempää.

Lataa julkaisu: An interview with Tair Tairov