– 9.11.2022

Kansainväliset rauhanjärjestöt tekivät kaksi avointa kirjettä sotilasmenoista ja ilmastorahoituksesta COP27-ilmastokokousta varten

Tiesitkö, että ilmastoasioihin tehtyjen investointien määrä on hyvin pieni verrattuna globaaleihin sotilasmenoihin?

Women’s International League for Peace and Freedom (WILPF), World BEYOND War (WBW) ja International Peace Bureau (IPB) kirjoittivat yhteistyönä kaksi avointa kirjettä, jotka ovat tehty erityisesti COP27-ilmastokokousta varten, jota pidetään parhaillaan Sharm el-Sheikhissä 6.-18. marraskuuta.

Vuonna 2021 maailmanlaajuiset sotilasmenot nousivat 2,1 biljoonaan dollariin (USD), joka on tähän mennessä historian suurin sotilasmenoihin laitettu summa. Tämä on 20 kertaa enemmän kuin ilmastorahoitukseen luvatut 100 miljardia dollaria — tavoite, jota länsimaat eivät edes saavuttaneet.

Ensimmäinen kirje on osoitettu vetoomukseksi Yhdistyneiden Kansakuntien ilmastonmuutosta koskevaan puitesopimukseen (UNFCCC) sotilaallisten päästöjen ja ilmastorahoituksen sotilasmenojen ilmastovaikutusten tutkimiseksi. Toinen kirje on globaali vetoomus sotilasmenojen vähentämiseen ja ilmastorahoituksen uudelleen kohdentamiseen, joka on osoitettu Yannick Glemarecille, Green Climate Fundin pääjohtajalle.

Sotilasmenot ovat tänä päivänä suurin fossiilisten polttoaineiden kuluttaja ja suurin hiilidioksidipäästöjen tuottaja valtioiden hallituksissa.

Lue avoimet kirjeet IPB:n nettisivuilla.