– 29.9.2022

Lepää rauhassa Jina (Masha) Amini – Suomessa solidaarisuutta Iranin demokratia- ja ihmisoikeusvaatimuksille

(Ozan Kose / AFP via Getty Images)

Sytytimme tänään Rauhanasemalla yhdessä Kurdiliiton kanssa kynttilöitä 22-vuotiaan kurdinaisen Jina Aminin (tai Masha Amini; Jina, tai muodossa Zhina, on hänen kurdinimensä, jota Iran on kieltänyt käyttämästä) muistolle, joka pidätettiin Teheranissa 13. syyskuuta 2022. Hänet otti kiinni Iranin niin kutsuttu ”moraalipoliisi”, koska hän rikkoi Iranin hijab-sääntöjä pitämällä huntua väärin. Aminia hakattiin julmasti, jonka seurauksesta hän vajosi koomaan ja vietiin sairaalaan. Hän menehtyi kolme päivää myöhemmin.

Naissukupuolisia kansalaisia uhkaavat Iranissa väkivalta, mielivaltaiset pidätykset ja jopa kidutus, jos he eivät noudata halventavia ja syrjiviä, huivin käyttöön pakottavia, lakeja. Aminin julma kuolema synnytti mielenosoitusten aallon Iranissa. Väkivallattomiin mielenosoituksiin on vastattu jopa kuolemaan johtaneilla kurinpalautusyrityksillä.

Kymmeniä ihmistä on todistetusti kuollut mielenosoituksissa. Heistä osa oli lapsia.

Osoitamme solidaarisuutta Iranin mielenosoittajille. Itsemääräämisoikeus on ihmisoikeuksien ytimessä. Naisilla ja tytöillä on oltava oikeus tehdä päätöksiä omasta elämästään, omasta kehostaan ja omasta pukeutumisestaan. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen ja kontrollointi on patriarkaalista vallankäyttöä, joka myös ylläpitää ja normalisoi naisiin kohdistuvaa häirintää ja väkivaltaa yhteiskunnassa.

Kurdit kohtaavat Iranissa järjestelmällistä syrjintää, ja heidän perusoikeutensa ovat heikommat kuin kantaväestöllä. Alueet, joilla kurdit asuvat, ovat maan köyhimpiä provinsseja, joissa työttömyysluvut ovat korkeammat kuin muualla Iranissa.

Kurdien asema on ajankohtainen kysymys myös Turkissa, koska Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan yrittää painostaa Suomea ja Ruotsia kurdiaktiivien ja -järjestöjen vastaisiin toimenpiteisiin vastineeksi tuestaan Nato-jäsenyydelle. Turkin tiedetään myös suorittaneen monen kurdijohtajan täsmämurhaa viimeaikoina, ja epäillään suunnittelevan hyökkäystä kurdialueille Syyrian puolelle.