– 8.4.2020

Panostetaan terveydenhuoltoon asevarustelun sijaan – Allekirjoita vetoomus!

Kahtia jaetun kuvan toisella puolella terveydenhuollon ammattilainen suojavarusteissa ja toisella puolella hävittäjiä.

Kansainvälinen rauhanjärjestö International Peace Bureau vaatii G20-maiden johtajia lähettämään rauhan ja solidaarisuuden sanomaa maailmalle. IPB:n käynnistämässä vetoomuskampanjassa vaaditaan päättäjiä investoimaan nyt terveydenhuoltoon. Nyt on panostettava inhimilliseen turvallisuuteen asevarustelun sijasta!

Maailman sotilasmenot ovat kasvaneet vuosia. Pelkästään uusiin ydinaseisiin tullaan suunnitelmien mukaan käyttämään seuraavan 20 vuoden aikana tuhat miljardia Yhdysvaltain dollaria. G20-maiden vastuulla on 82% maailmanlaajuisista sotilasmenoista ja niiden alueilla on yhteensä 98% maailman ydinaseista.

Samanaikaisesti olemme todistamassa maailmanlaajuista terveydenhuoltojärjestelmän ylikuormittumista. Näemme, kuinka terveydenhuollon ammattilaiset ovat koronaviruspandemian vuoksi valtavan paineen alaisena.

Kansainvälinen työjärjestö ILO arvioi, että työmarkkinoilta saattaa hävitä 25 miljoonaa työpaikkaa koronaviruksen seurauksena. Se on suurempi määrä kuin vuoden 2008 finanssikriisin aikana.

Asevarustelun ja terveydenhuoltojärjestelmän yhdistävänä tekijänä ovat poliittiset päätökset.

Sotilaallinen varustautuminen on vääränlainen tapa reagoida tilanteeseen, jossa nyt elämme. Se lisää jännitteitä ja nostaa mahdollisuutta sotaan ja konflikteihin. Se pahentaa entisestään jo valmiiksi kiristyneitä jännitteitä ydinasevaltioiden välillä.

”Maailman johtajien on otettava aseistariisunta ja rauha politiikkansa keskiöön”, IPB:n vetoomuksessa kirjoitetaan. Inhimillistä turvallisuutta vahvistamalla, muun muassa aseistariisunnan ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamisen avulla voimme vastata koronaviruspandemian kaltaisiin globaaleihin haasteisiin.

IPB:n käynnistämä vetoomus on tarkoitus jättää YK:n yleiskokoukselle syyskuussa 2020. Voit allekirjoittaa vetoomuksen Change.org -palvelussa: Invest in healthcare instead of militarization