– 17.2.2022

Rauhanliikkeen uusi jäsenjärjestö Peace Invaders

Peace Invaders on suomalainen rauhanjärjestö, jonka tavoitteena on valjastaa teknologian ja median voima konfliktien muuttamiseen. Peace Invaders tekee töitä tuodakseen teknikot, taiteilijat, konfliktien muutoksen asiantuntijat ja tutkijat yhteen innovoimaan uudenlaisia rauhanrakennustyökaluja ja edistämään elinkelpoisen rauhanteknologiateollisuuden kasvua maailmanlaajuisesti.

Peace Invaders ry:n perustivat Suomessa vuonna 2016 Hanna Partanen, Susanna Partanen ja Ella-Roosa Tenhunen. TV-tuotannon, peliteollisuuden, liike-elämän, suunnittelun ja konfliktien muutoksen taustalta kotoisin olevat ja eri ajanjaksoja Lähi-idässä asuneet perustajat päättivät löytää tavan käyttää taitojaan rauhanrakentamisen tukena.

Perustettuaan Peace Invadersin trio huomasi olevansa nyt osa kasvavaa kansainvälistä liikettä nimeltä peacetech tai peace technology. Etenkin USA oli ottanut johtavan roolin nousevan teollisuuden edistämisessä luomalla peacetech-laboratorioita ja monia muita projekteja, kun taas Suomessa peacetech termi ei ollut kovin tunnettu.

Suomessa Peace Invaders teki yhteistyötä Stanford Peace Innovation Labin ja Helsinki Think Companyn kanssa ja järjesti Peacetech Forum -tapahtuman, joka kokosi rauhanrakentajat ja teknologiset innovaattorit Helsingissä toukokuussa 2017. Siitä lähtien Peace Invaders on jatkanut verkostoitumista eri rauhanteknologian toimijoiden kanssa sekä Suomessa että Lähi-idässä, ja etsinyt tapoja tukea paikallista rauhanrakentajayhteisöä uudenlaisilla työkaluilla, jotka kohdistuvat konfliktien perimmäisiin syihin.