– 16.7.2023

Rauhanliitto mukana perustamassa Pohjoismaista Rauhanverkostoa

Sunnuntaina 16.7.2023 perustettiin Tanskan Helsingørissä Pohjoismainen Rauhanverkosto – Nordic Peace Alliance.

Venäjän rikottua räikeästi kansainvälistä oikeutta hyökätessään Ukrainaan ja militarismin, viholliskuvien maalailun ja polarisaation ollessa erittäin huolestuttavassa nousussa Euroopassa pohjoismaalaiset rauhantoimijat tunsivat suurta tarvetta laajentaa ja tiivistää yhteistyötään.

Verkoston perustamista oli valmisteltu yli vuoden. Perustavassa kokouksessa oli läsnä yli kuutisenkymmentä pohjoismaisten rauhanjärjestöjen edustajaa Ruotsista, Suomesta, Norjasta ja Tanskasta. Koordinaatioryhmään valittiin kaksi jäsentä jokaisesta maasta. Suomeen edustajiksi kooridinaatioryhmään nimettiin Marianne Laxén Suomen Rauhanliitosta ja Teemu Matinpuro Suomen Rauhanpuolustajista, ja heidän varajäsenekseen Jyry Virtanen Aseistakieltäytyjäliitosta.

Verkoston perustamista edelsi kahden päivän seminaari, jossa käsiteltiin Venäjän hyökkäystä Ukrainaan, Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä, rauhankasvatusta ja monia muita ajankohtaisia teemoja.

Lue täältä Rauhanliiton puheenjohtaja Tarja Cronbergin seminaarissa pitämä puhe!