– 1.7.2023

Ydinaseiden käytön riski on kasvanut, varoittaa Tukholman rauhantutkimusinstituutti Sipri

Tukholman kansainvälinen rauhantutkimusinstituutti Sipsi julkaisi tänään vuosittaisen aseistuksen, aseriisunnan ja kansainvälisen turvallisuuden tilan arviointinsa.

Siprin tänään julkaistun vuosikirjan mukaan maailman yhdeksän ydinasevaltiota (Yhdysvallat, Venäjä, Yhdistynyt kuningaskunta, Ranska, Kiina, Intia, Pakistan, Pohjois-Korea ja Israel) ovat jatkaneet asearsenaalinsa modernisointia, ja monet niistä ottivat viime vuonna käyttöön uusia asejärjestelmiä. Samaan aikaan toimintavalmiiden ydinaseiden määrä maailmassa on kasvanut. Siprin mukaan riski ydinaseiden käytölle on kasvanut ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan.

Yhteensä maailmassa oli tammikuussa noin 12 512 ydinkärkeä, joista 9 576 oli toimintavalmiita. Kokonaismäärä väheni viime vuodesta, mutta toimintavalmiiden ydinaseiden määrä kasvoi 86:lla. Lähes 90 prosenttia ydinaseista kuuluu Venäjälle ja Yhdysvalloille.

Toimintavalmiiden ydinaseiden määrä kääntyi nousuun – ”Olemme ajautumassa yhteen ihmiskunnan historian vaarallisimmista aikakausista”, sanoo rauhantutkimuslaitos Sipri.

SIPRI-vuosikirjan 54. painos paljastaa maailmanlaajuisen turvallisuuden jatkuvan heikkenemisen kuluneen vuoden aikana. Ukrainan sodan vaikutukset näkyvät vuosikirjassa käsiteltyjen aseistautumiseen, aseriisuntaan ja kansainväliseen turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä lähes kaikilla osa-alueilla. Se ei kuitenkaan ollut ainoa suuri konflikti, joka käytiin vuonna 2022, ja akuutit geopoliittiset jännitteet, epäluottamus ja jakautuminen olivat kasvaneet kauan ennen Venäjän täysimittaista hyökkäystä Ukrainaan.

”Olemme ajautumassa yhteen ihmiskunnan historian vaarallisimmista ajanjaksoista”, sanoo Dan Smith, SIPRI:n johtaja. ”On välttämätöntä, että maailman hallitukset löytävät tapoja tehdä yhteistyötä lieventääkseen geopoliittisia jännitteitä, hidastaakseen kilpavarustelua ja käsitelläkseen ympäristönmuutoksen ja kasvavan nälänhädän pahenevia seurauksia.”

Siprin tiedote luettavissa englanniksi täällä.