– 20.6.2022

Ydinasekielto-teemaviikko Nuclear Ban Week 18.-23.6.

Ydinsota vai ydinasekielto? Se on sinun valintasi!

Ydinasekielto-teemaviikko Nuclear Ban Week alkoi lauantaina 18.6. Wienissä, Itävallassa. Wienissä yhteen kokoontuvat yhteiskunnallisen muutoksen innovoijat, kouluttajat ja ydinaseiden asiantuntijat eri puolilta maailmaa.  ICAN Finlandin koordinaattori Kati Juva lähettää meille terveisiä Wienin ICAN Nuclear Ban foorumilta:

Vielä ennen Juhannusta pidetään ydinasekieltosopimuksen ensimmäinen osapuolikokous Wienissä, jonne saimme Suomen ilmoittautumaan tarkkailijaksi, vaikka emme ole sopimusta allekirjoittanut.

Ukrainan sota osoittaa, kuinka ydinaseita käytetään muiden maiden kiristämiseen ja miten ydinasepelote on todistamaton teoria, joka voi saada kaikki tapetuiksi. Sopimus ydinaseiden kiellosta neuvoteltiin sen käsityksen perusteella, että jokaisella kansalla on oikeus elää vapaana ydinaseilla kiristämisen uhasta. Tässä TPNW:n sopimusvaltioiden historiallisessa avajaiskokouksessa valtiot ja muut asiaankuuluvat toimijat kokoontuvat sitoutumaan konkreettiseen toimintasuunnitelmaan sopimuksen mukaisten velvoitteiden toteuttamiseksi ja ydinaseriisuntasuunnitelman laatimiseksi.