– 24.3.2023

Ydinaseseurantaryhmä suosittelee muistiossaan Suomea edistämään ydinaseriisuntaa ja ydinaseiden ensi käytöstä pidättäytymisen politiikkaa niin Natossa kuin maailmanlaajuisestikin

Suomi on liittymässä Pohjois-Atlantin Liittoon, Natoon. Naton jäsenenä Suomi joutuu ottamaan kantaa Suomelle uusiin kysymyksiin, kuten ydinaseiden rooliin Suomen puolustuksessa ja osana ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.

Nato luokittelee itsensä ydinaseliittoumaksi, ja se harjoittelee ydinaseiden käyttöä vuosittain. Naton jäsenenä Suomen, joka ei ole asettanut ennakkoehtoja jäsenyysprosessissa, oletetaan osallistuvan myös järjestön Nuclear Planning Group NPG:n toimintaan. NPG päättää liittoutuman ydinasepolitiikan periaatteista.

Ydinaseiden legitimiteetti, rooli Suomen puolustuksessa ja niihin liittyvät riskit puhuttavat Suomen mahdollisen Nato-jäsenyyden myötä. Järjestöissä koetaan, että myös Suomen on aika valmistautua niihin isoihin  kysymyksiin, jotka jatkossa ovat pysyvästi myös Suomen asialistalla (ydinasepolitiikka).

Kansalaisjärjestöt asetti pari kuukautta sitten ydinase-seurantaryhmän. Ryhmä on itsenäinen asiantuntijaryhmä, jolle annettiin tehtäväksi arvioida ydinaseiden roolia ja turvallisuusriskejä Suomen Nato-jäsenyyden olosuhteissa sekä analysoida sitä miten Suomi Nato-jäsenenä käsittelee, ottaa kantaa ja toimii ydinaseita koskevissa kysymyksissä. Ryhmän jäsenet osallistuvat asiantuntijoina eivätkä edusta ryhmässä taustaorganisaatioitaan.

Seurantaryhmän ensimmäinen muistio, joka sisältää suosituksia Suomen ydinasepolitiikan peruslinjauksiksi, esiteltiin Helsingissä medialle 16. maaliskuuta 2023. Muistio julkaistiin kolmella eri kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Muistiossa Ydinaseseurantaryhmä suosittelee, että Suomen tulee Naton jäsenenäkin vahvistaa sääntöpohjaista maailmanjärjestystä ja riitojen rauhanomaista ratkaisemista. Tähän Suomi on sitoutunut Yhdistyneiden Kansakuntien jäsenenä ja Pohjois-Atlantin liiton perussopimuksen ja sen 1. artiklan hyväksyjinä. Lisäksi muistiossa todetaan, että Suomeen ei pidä tuoda, varastoida tai ryhmittää ydinaseita rauhan tai sodan aikana. Tämä periaate on juridisesti ankkuroitu kansainväliseen ydinsulkusopimukseen ja Suomen kansalliseen ydinenergialakiin

Ydinaseseurantaryhmä toivoo Suomen edistävän ydinaseriisuntaa ja ydinasevalvontaa eri foorumeilla sekä jatkavan osallistumistaan tarkkailijana ydinasekieltosopimuksen osapuolikokouksiin.

Suomen Rauhanliitto – Finlands Fredsförbund, 17 rauhanjärjestön kattojärjestö, Lääkärin sosiaalinen vastuu LSV, Tekniikka elämää palvelemaan TEP ja Pugwash Conferences on Science and World Affairs järjestöinä, jotka kansainvälisesti seuraavat ydinaseisiin liittyviä kysymyksiä, päättivät nimetä itsenäisesti työtään tekevän ydinaseiden seurantaryhmän. Ryhmän jäseniä ovat Tarja Cronberg, Jaakko Ellisaari, Tytti Erästö, Kati Juva, Mika Kerttunen, Claus Montonen, Juha Pyykönen, Erkki Tuomioja, Katarina Simonen, Juha Vuori ja Raimo Väyrynen.

Ydinaseseurantaryhmä avasi omat nettisivut, joista muistio löytyy kolmella kielellä sekä lisätietoa ryhmästä ja sen jäsenistä. Sivut löydät täältä.