– 19.2.2024

Venäjä ulos Ukrainasta! Tule osoittamaan mieltä rauhan puolesta Helsingissä 25.2.

Tule osoittamaan mieltä rauhan puolesta ja Venäjän sotatoimia vastaan Helsingin Kansalaistorille sunnuntaina 25.2.2024 kello 14.

Venäjän aloittama laiton hyökkäys on kestänyt jo kaksi vuotta, eikä loppua näy. Sota on kestänyt jo 10 vuotta ja on vaarassa levitä koko Eurooppaan. Niin kauan kun sota jatkuu, viattomat ihmiset joutuvat kärsimään. Venäjä voi halutessaan lopettaa sodan, vaikka tänään.

Me Suomessa voimme auttaa ukrainalaisia, sotaa paenneita, venäläisiä aseistakieltäytyjiä ja sodan vastustajia. Ukraina tarvitsee rauhan ukrainalaisten itsensä ehdoilla. Venäjä taas ansaitsee johtajan, joka ei marssita kansalaisiaan sotimaan laittomia sotia toisiin maihin.

Venäläinen oppositiojohtaja Aleksei Navalny kuoli vankilassa 16.2.2024. Navalny oli venäjän oppositiota laajasti yhdistänyt henkilö ja kenties näkyvin yksittäinen Putinin vastustaja venäjällä. Mielenosoitus on tilaisuus muistaa myös Navalnya ja hänen työtään venäläisen opposition yhdistämiseksi ja tyrannian kaatamiseksi.

Vaadimme, että Venäjän on välittömästi lopetettava laiton hyökkäyksensä ja poistuttava Ukrainasta. Venäjä on saatettava vastuuseen YK:n peruskirjan vastaisesta hyökkäyksestään, tekemistään sotarikoksista ja aiheuttamastaan tuhosta. Venäjän kansalaisyhteiskuntaa ja demokratiakehitystä on tuettava, jotta Eurooppa saisi joskus nähdä luotettavan naapurin.

Tule osoittamaan tukesi sotien uhreille, Ukrainan kansalle ja venäläisille sodan vastustajille. Tule mukaan pitämään ääntä rauhan ja oikeudenmukaisuuden puolesta.

Haastamme kaikki suomalaiset ja Suomessa asuvat, niin ukrainalaiset kuin venäläiset, koko suomalaisen kansalaisyhteiskunnan ja kaikki organisaatiot mukaan mielenosoitukseen.

Rauhanjärjestöt osallistuvat tällä omalla viestillään Venäjän demokratian puolesta -yhdistyksen järjestämään mielenosoitukseen (https://www.facebook.com/events/s/two-years-of-full-scale-terror/1315530792449393/).

Mielenosoituksen pelisäännöt:

• Lapset ovat tervetulleita mukaan ja pyydämme huomioimaan heidät.

• Kaikki osallistujat kielestä, kansallisuudesta tai identiteetistä riippumatta ovat tervetulleita.

• Mielenosoitus on rauhanomainen. Myös sanallisesti ja symbolisesti, eli esimerkiksi toisten fyysistä vahingoittamista ei saa vaatia, nukkeja ei roikoteta tai mitään esineitä polteta.

• Kritisoimme Venäjän hallintoa, mutta emme ole venäläisiä vastaan. Sotatoimiin osallistuvia venäläisiä ja Venäjän sotatoimia aktiivisesti tukevia saa kritisoida. Tuemme venäläisiä sodanvastustajia ja aseistakieltäytyjiä

Mielenosoituksen järjestäjät ja tukijat:

Järjestäjä: Venäjän demokratian puolesta (Democratic Community of russianspeakers in Finland)

Tukijat: Rauhanliitto, Sadankomitea, Aseistakieltäytyjäliitto ja Suomen Rauhanpuolustajat