– 2.7.2021

Hiroshima-ilta Helsingissä 6.8. — sytytä kynttilä atomipommien uhrien muistolle

Yhdysvallat pudotti atomipommin Hiroshiman kaupunkiin Japanissa 6.8.1945. Yksi pommi tuhosi koko kaupungin. Joitakin päiviä myöhemmin, 9. elokuuta, saman kohtalon koki Nagasakin kaupunki.

Ydinaseiden humanitaariset seuraukset olivat hirvittävät. Vuoden loppuun mennessä Hiroshimaan pudotettu pommi oli tappanut arviolta 140 000 ihmistä ja Nagasakiin pudotettu pommi arviolta 74 000 ihmistä. Pommituksista hengissä selvinneet kärsivät terveysongelmista ja sosiaalisesta stigmasta koko elämänsä ajan.

Hiroshiman ja Nagasakin atomipommeista tulee kuluneeksi tänä vuonna 76 vuotta. Uhreja muistetaan ympäri maailmaa Hiroshima-päivänä 6.8. Samalla muistutetaan ydinaseriisunnan ja rauhantyön tärkeydestä. On meidän tehtävämme muistaa, jotta voimme sanoa: Ei koskaan enää.

Hiroshima-päivän perinteinen tapahtuma Helsingissä

Kokoonnumme muistamaan Hiroshiman ja Nagasakin atomipommien uhreja 6.8.2021 kello 21 alkaen Töölönlahdelle, Oopperan amfiteatterin luokse. Muistamme atomipommien uhreja japanilaisen perinteen mukaisesti laskemalla kynttilälyhtyjä veteen. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin.

• Puhujina Raija Korhonen (yhteiskunnallisen työn pastori ja pääluottamusmies) ja Kari Enqvist (kosmologi ja kirjailija)
  • Musiikista vastaavat Emma Salokoski ja Johanna Juhola (harmonikka)
  • Kynttilälyhdyt lasketaan mereen noin kello 22. Lyhtyjä voi ostaa paikan päältä (2 euroa/kappale). Maksuvälineenä käy korttimaksu, MobilePay tai käteinen tasarahana.

Tapahtuman järjestävät Suomen Rauhanliitto, Svenska Fredsvänner i Helsingfors, Helsingin seurakuntayhtymä ja Töölön seurakunta. Perinteistä Hiroshima-iltaa on järjestetty jo yli 20 vuoden ajan. Tapahtuma on kerännyt vuosittain satoja ihmisiä muistamaan atomipommien uhreja.

Huolehdimme ympäristöstä  – tapahtuman järjestäjät ja vapaaehtoiset keräävät lyhdyt pois vedestä tapahtuman lopuksi.

Tulethan paikalle vain terveenä. Tapahtuma striimataan Facebookissa. Katso lisätiedot tapahtuman Facebook-sivulta.

Lisätietoja ydinaseista ja aseistariisunnasta

Rauhanliiton Ydinaseet-teemasivulta löydät lisätietoja maailman ydinasetilanteesta, ydinaseiden seurauksista ja ydinaseriisunnasta.

Rauhanliitto on aktiivinen jäsen ydinasekiellon puolesta toimivassa kansainvälisessä ICAN-verkostossa. sekä ICAN Finland -verkossa.

Tapahtuman kuva: Antti Avarre