– 27.7.2023

Hiroshima-ilta Helsingissä su 6.8. — sytytä kynttilä atomipommien uhrien muistolle

NO MORE HIROSHIMA! NO MORE NAGASAKI!

Sunnuntaina 6.8. vietetään atomipommien uhrien muistopäivää eli Hiroshima-päivää. Hiroshima-päivän tilaisuuksia järjestetään eri puolella Suomea ja maailmaa. Helsingissä päivän päätapahtuma järjestetään Töölönlahdella klo 21 alkaen.

Hiroshiman ja Nagasakin atomipommien uhreja muistetaan japanilaisen perinteen mukaan laskemalla kynttilälyhtyjä veteen. Tunnelmallisia rauhantapahtumía järjestetään tänäkin vuonna Suomessa ympäri maata:

Helsingissä Finlandia-talon takana Töölönlahdella kello 21
Joensuussa Itärannassa kello 19
Turussa Aurasillan kupeessa kello 20
Vantaalla Tikkurilan asukastilassa Lummetiellä kello 15
Vääksyssä Jokirannassa kello 20
Raumalla Venetsialaisportailla kanaalin rannassa kello 19
Närpiössä
 Poolparkenin laiturilla kello 21
Tammisaaressa
Vaakahuoneenpuistossa klo 20
Loviisassa
Laivasillalla klo 21
Maarianhaminassa
Merikorttelissa klo 21  (Sjökvarteret)

6.8. on myös rauhanjärjestö Sadankomitean 60-vuotisjuhlapäivä. Se perustettiin 1963 Hiroshima-päivänä, hyvin vahvasti osana juuri Eurooppalaista ydinaseiden vastaista liikettä.

Yhdysvallat pudotti atomipommin Hiroshiman kaupunkiin Japanissa 6.8.1945. Yksi pommi tuhosi koko kaupungin. Joitakin päiviä myöhemmin, 9. elokuuta, saman kohtalon koki Nagasakin kaupunki. Ydinaseiden humanitaariset seuraukset olivat hirvittävät. Vuoden loppuun mennessä Hiroshimaan pudotettu pommi oli tappanut arviolta 140 000 ihmistä ja Nagasakiin pudotettu pommi arviolta 74 000 ihmistä. Pommituksista hengissä selvinneet kärsivät terveysongelmista ja sosiaalisesta stigmasta koko elämänsä ajan.

Hiroshiman ja Nagasakin atomipommeista tulee kuluneeksi tänä vuonna 78 vuotta. Uhreja muistetaan ympäri maailmaa Hiroshima-päivänä 6.8. Samalla muistutetaan ydinaseriisunnan ja rauhantyön tärkeydestä. Olemme ihmiskuntana lähempänä ydinaseiden käyttöä – ja ydinsotaa kun vuosikymmeniin,  jos ei ikinä, sitten 1945. On meidän tehtävämme muistaa Hiroshimaa ja Nagasakia , jotta voimme sanoa: ei koskaan enää.

Kuusi vuotta sitten saatiin vihdoin solmittua ydinaseiden kieltävä sopimus. Suomi ei ole sopimusta allekirjoittanut, mutta osallistui tarkkailijana kesällä 2022 ensimmäiseen sopimusosapuolten kokoukseen.

Hiroshima-päivän perinteinen tapahtuma Helsingissä Töölönlahden rannalla

Helsingissä Hiroshima-päivän päätilaisuus järjestetään Töölönlahden rannalla, Finlandia-talon takana. Tapahtuma alkaa klo 21 puheilla ja musiikilla. Puhujina ovat europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen ja ja Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki. Musiikista vastaavat Valtteri Bruun ja Kiureli Sammallahti -duo. Kynttilälyhdyt lasketaan Töölönlahteen noin klo 22.
(HUOM UUSI PAIKKA, Olemme tänä vuonna Finlandia talon takana, Pikku-Finlandian lähellä)

Tapahtuman järjestävät Suomen RauhanliittoSvenska Fredsvänner i HelsingforsHelsingin seurakuntayhtymä ja Töölön seurakunta yhteistyössä usean rauhanjärjestön kanssa. Perinteistä Hiroshima-iltaa on järjestetty jo yli 20 vuoden ajan. Tapahtuma on kerännyt vuosittain satoja ihmisiä muistamaan atomipommien uhreja.

Huolehdimme ympäristöstä  – tapahtuman järjestäjät ja vapaaehtoiset keräävät lyhdyt pois vedestä tapahtuman lopuksi.

Hiroshima-illan Facebook-tapahtuma

Julia Jernvall

Tiedottaja
julia.jernvall@rauhanliitto.fi

Lisätietoja ydinaseista ja aseistariisunnasta

Rauhanliiton Ydinaseet-teemasivulta löydät lisätietoja maailman ydinasetilanteesta, ydinaseiden seurauksista ja ydinaseriisunnasta.

Rauhanliitto on aktiivinen jäsen ydinasekiellon puolesta toimivassa kansainvälisessä ICAN-verkostossa. sekä ICAN Finland -verkossa.