– 24.5.2019

Kuuntele Rauhacast: Mikä on EU:n rauhanprojektin tulevaisuus?

Rauhacast-podcastin logo turkoosilla pohjalla.

Viime aikoina EU-aiheinen uutisointi ja keskustelu ovat pyörineet tapahtumarikkaan Brexit-prosessin käännösten ympärillä. Brexitin lisäksi EU:n agendalla on nyt myös muita unionin tulevaisuuden kannalta tärkeitä päätöksiä. Niiden yleistä linjaa määritetään seuraavaksi europarlamenttivaaleissa. Mitä EU27:n tulevaisuuden varalle on luvassa?

Rauhacast on podcast Euroopasta ja turvallisuuspolitiikasta

Rauhanliiton kaikkien aikojen ensimmäinen podcast-sarja Rauhacast alkaa keskustelulla Helsingin yliopiston Eurooppa-verkoston tutkijan Timo Miettisen kanssa. Brexitin turvallisuuspoliittisten vaikutusten lisäksi pohdimme, onko EU pystynyt lunastamaan paikkaansa maailmanpoliittisena toimijana.

Haastattelussa Euroopan viime vuosien kehitystä hallinneeksi tekijäksi nousi esiin EU:n sisäiset ongelmat ja voimakas keskittyminen niihin. 2010-luvulla EU:ta ovat kohdanneet Eurokriisi, ”pakolaiskriisi”, Brexit sekä systeemin toimintaa halvaannuttavan oikeistopopulismin nousu.

Vaikka EU:ssa on käytetty resursseja näiden sisäisten ongelmien hoitamiseen, emme välttämättä ole onnistuneet ongelmien perimmäisten syiden selvittämiseen ja ratkomiseen, vaan kaikki energiamme on kulunut välitöntä reagointia vaativien tulipalojen sammutteluun.

Euroopan unionilla on edelleen ratkottavanaan talousyhteistyöhön sisältyviä asioita, kuten eurojärjestelmän sisäinen epätasapaino ja kilpailulainsäädäntöön liittyvien kysymysten ratkaiseminen. Näiden lisäksi myös jäsenvaltioiden oikeusvaltiokehitykseen liittyvät kysymykset jakavat jäsenmaita.

Onko EU:sta sääntöpohjaisen maailmanjärjestyksen edistäjäksi?

Maailmanpoliittinen tilanne EU:n ympärillä on muuttunut voimakkaasti. Yhteistyöhön ja sääntöihin perustuvaa maailmanjärjestystä haastetaan nyt monilta eri tahoilta. Jopa Yhdysvallat, jota on pidetty yhtenä merkittävimpänä sääntöpohjaisen maailmanjärjestyksen edistäjänä, on nyt asettumassa vastustajien leiriin.

Sääntöpohjainen järjestys on osa EU:n globaalia strategiaa, Miettinen linjaa. Jos asiat eivät etene esimerkiksi Maailmankauppajärjestö WTO:ssa, niin EU on pyrkinyt paikkailemaan tätä laatimalla itse kauppasopimuksia, joihin sisältyy paljon myös sääntöpohjaista järjestystä vahvistavia tavoitteita. Mutta onko EU valmis ottamaan johtoroolia?

EU:lla on mennyt paljon energiaa omien sisäisten kriisien ylittämiseen, joten sillä ei ole ollut aikaa tuottaa riittävää yhteistä tilannekuvaa muuttuvasta globaalista toimintaympäristöstä ja uusista tavoista reagoida siihen.

Kaikesta huolimatta EU ei ole jäänyt lepäämään laakereillaan. Unionissa tehdään koko ajan paljon lainsäädäntötyötä, jolla on huomattava merkitys globaalisti. Euroopan parlamentin ydintehtävä on eurooppalaisen sääntely-ympäristön kehittäminen. Esimerkiksi EU-alueella myytävien tuotteiden ympäristöstandardeilla pystytään vaikuttamaan keinoihin, joilla ilmastonmuutosta torjutaan. Euroopan yhteisen tulevaisuuden kannalta onkin tärkeää, ketkä näitä päätöksiä parlamentissa ovat tekemässä.

Rauhacast saa jatkoa jo ensi kuussa!

Lisää pohdintoja EU:n rauhanprojektin tulevaisuudesta eurovaalien ja Brexitin kynnyksellä kuulet Rauhacastin ensimmäisestä jaksosta.

Kannattaa laittaa sarja jo nyt tilaukseen SoundCloudiisi! Vuoden aikana tulemme käsittelemään Eurooppaan, rauhaan ja turvallisuuteen liittyviä aiheita ilmastonmuutoksesta ydinaseisiin.

Pihla Hankamäki

Rauhanliiton blogi tuo näkökulmia rauhanpolitiikkaan ja -kulttuuriin. Osana blogia julkaisemme EU:ta, rauhaa ja turvallisuutta käsittelevää Rauhacast-podcastia. Podcast-sarjan tuottamista ja julkaisua on tuettu Eurooppa-tiedottamisen valtionavuista.