– 19.11.2021

Rauhanecocide – viides rikos rauhaa kohtaan!

Vappu Taipale.

Tiedättekö Polly Higginsin? Tunnetteko Stop Ecocide-liikkeen?

Stop Ecocide International syntyi kahden aktiivisen naisen, Polly Higginsin ja Jojo Mehtan aloitteesta vuonna 2017 järjestönä, joka haluaa pysähdyttää luontotuhon. https://www.stopecocide.earth/. Nyt sen kansallisia jäsenjärjestöjä on jo monta, yksi myös Suomessa. On aika katsoa koko luontoa. Luontotuho uhkaa meitä, ekosidi! Laji toisensa jälkeen häviää, metsät tuhotaan, vedet turmellaan ajattelematta tulevaisuutta.

Polly Higgins ei turhaan ollut juristi. Hänen ajatuksensa oli selkeä: luontotuho on nostettava kansainvälisessä lainsäädännössä rikokseksi. Se on kiellettävä raskaimman kautta kansainvälisessä rikostuomioistuimessa, jotta yhteistä maapalloamme voitaisiin suojella. Pollyn mielestä luontotuho on viides rikos rauhaa kohtaan. Hänen listallaan muita rikoksia ovat kansanmurhat, sodat, rikokset ihmisyyttä vastaan ja väkivallan käyttö. Polly kertoo näkemyksestään vakuuttavasti vaikkapa tässä: https://www.youtube.com/watch?v=8EuxYzQ65H4. Surullista kyllä, hän menehtyi jo 2019 nopeasti etenevään syöpään.

Stop Ecocide- ajatuksenkulku on sama, kuin meillä ydinaseiden suhteen: ydinaseet on kriminalisoitava, niiden valmistaminen ja käyttö on saatava yhteisen kansainvälisen lainkäytön edessä rikolliseksi, kielletyksi. Kyse on molemmissa maailman tuhosta. Jos tuhoamme luonnon, tuhoamme kotimme. Jos käytämme ydinaseita, tuhoamme ihmiset.

Suomen lääkärit ovat julistaneet ilmastohätätilan, voimaperäisesti kaikkien lääkärijärjestöjen yhteisvoimin. Maailman lääkäriliitto WMA on liikkeellä. Paavi Franciskus nojautui Pollyn työhön, kun hän vetosi maailmaan luontotuhon estämiseksi. Stop Ecocide-vetoomus luovutettiin Suomessa pääministeri Marinille joulukuussa 2020. Allekirjoittajia oli ensi vaiheessa pieni määrä, meidän Annukka Toivonen mukana.

Juuri nyt, Glasgowin kokouksen aikaan, rauhanliikkeen on syytä toimia estääkseen viidennen rikoksen rauhaa vastaan, luonnon puolesta.

Vappu Taipale

Kirjoittaja on Rauhanliiton hallituksen varajäsen.

Rauhanliiton blogi tuo näkökulmia rauhanpolitiikkaan ja -kulttuuriin. Sen kirjoittajat ovat Rauhanliiton ja rauhanliikkeen toimijoita ja tutkijoita. Blogissa esitetyt näkökulmat eivät välttämättä täysin vastaa Rauhanliiton kantoja.