– 14.11.2023

164 stater godkände FN:s resolution om autonoma vapen

Den 1.1.2023 godkände FN:s generalförsamlings första kommitté den första resolutionen någonsin om autonoma vapen. Resolutionen är riktningsgivande för ett nytt internationellt avtal.

Resultatet av omröstningen om resolution L.56 var följande: 164 stater röstade för, 5 röstade mot och 8 stater lade ner sin röst. Finland röstade för resolutionen. Endast Ryssland, Belarus, Indien, Mali och Niger röstade mot. Det överväldigande stödet för den första resolutionen om autonoma vapen som FN:s generalförsamling lagt fram visar att det finns en utbredd vilja bland staterna att röra sig mot ett internationellt avtal som reglerar vapensystemens autonomi.

Kaisu Kinnunen, koordinator för nätverket Stop Killer Robots Finland, säger:

”Omröstningen var ett historiskt tillfälle för staterna att klargöra sin ståndpunkt beträffande autonoma vapen, och majoriteten röstade för att skydda mänskligheten. Det behövs ett internationellt avtal för att vi skall kunna garantera att vi inte ger en maskin tillåtelse att döda. Även om resolutionen inte går tillräckligt långt så att den kräver förhandlingar är den ett första tydligt steg i rätt riktning. Resolutioner av denna typ har också varit viktiga för att skapa avtal som bland annat förbjuder landminor och kärnvapen.”

Frågan har diskuterats i FN under de senaste 10 åren i samband med diskussioner gällande avtal om konventionella vapen, men man har inte lyckats ta itu med att förhandla om ett avtal för reglering av autonomi i vapensystem. En liten minoritet av staterna har med stöd av konsensusprincipen förhindrat framsteg mot en ny lag, trots att majoriteten är för att påbörja avtalsförhandlingar. Resolutionen innebär att alla länder äntligen finns med till förhandlingsbordet. Den visar vägen till en rättslig utveckling som garanterar att våldsanvändning står under mänsklig kontroll.

Resolutionen som lagts fram av Österrike och 43 understödande länder erkänner den snabba utvecklingen av ny teknik och av teknik under utveckling, däribland artificiell intelligens och autonoma vapensystem. Resolutionen pekar på de allvarliga juridiska, etiska, humanitära och säkerhetsrelaterade problem som denna utveckling leder till i en krigssituation. Den utrycker oro för de negativa effekter som autonoma vapensystem kan ha för internationell säkerhet och för regional och internationell stabilitet. Den uppmärksammar också risken för ökande upprustning.

Det besluts i resolutionen att punkten ”Lethal autonomous weapons systems”, dödliga autonoma vapensystem, ska finnas i den preliminära agendan för FN:s generalförsamlings möte nästa år. Detta kommer att ge staterna ytterligare ett forum för att vidta åtgärder för att avgöra ärendet. Resolutionen ger FN:s generalsekreterare befogenhet att utreda staternas och intressegruppernas syn på de risker som autonoma vapen medför. FN:s generalsekreterare ska också utreda deras syn på behandlingen av rättsliga, etiska, humanitära och säkerhetsrelaterade frågor samt lämna in en omfattande rapport om uppföljande åtgärder.

Mer information:

Kaisu Kinnunen, koordinator för nätverket Stop Killer Robots Finland

Kaisu.kinnunen@sadankomitea.fi

Bakgrundsinformation om autonoma vapensystem

I takt med att artificiell intelligens och maskininlärning utvecklas ökar även vapensystemens autonomi i olika funktioner. Autonomi betyder att systemet utför uppgifter självständigt, det vill säga funktioner som människor inte deltar i. Automatisering av vissa funktioner, som val av mål och beslut om anfall, är så kritiska att de bör förbli under mänsklig kontroll.

Särskilt oroväckande är de system som använder sensordata för att avgöra när och var maktmedel ska användas utan direkt mänskligt deltagande. Sådana system väcker oro för många etiska, humanitära och juridiska problem samt skapar bekymmer när det gäller säkerhet och ansvarsfrågor.

Den fortsatta instabiliteten i den internationella säkerheten och spridningen av autonoma vapensystem i moderna konflikter visar att vi behöver internationellt överenskomna gränser för reglering av dessa vapensystem.

Ett nytt internationellt avtal stöds av över 100 stater, av Röda Korsets internationella kommitté, av många forskare och experter på artificiell intelligens, av religiösa ledare, av krigsveteraner, av medlemmar i medborgarorganisationer och av de flesta människor. FN:s generalsekreterare Antonio Guterres och Mirjana Spoljaric, ordförande för Röda Korsets internationella kommitté, har gjort ett gemensamt upprop där de kräver att staterna snabbt bör komma överens om internationella regler för autonoma vapensystem för att skydda mänskligheten.

Resolutionen kompletterar de samtal som pågår om autonoma vapensystem och medverkar till att säkerställa att staternas positiva insatser beaktas på ett följdriktigt sätt.

Stop Killer Robots

Kampanjen representerar 241 medborgarorganisationer i över 70 länder. Organisationerna arbetar för att skapa ett internationellt avtal om autonoma vapensystem. I Finland är följande organisationer medlemmar i nätverket: Fredsförbundet, De Hundras Kommitté, Fredskämparna, Tekniken i livets tjänst, Kvinnor för fred och Vapenvägrarförbundet.