– 18.8.2021

Rauhaa ja ihmisoikeuksia ei rakenneta sotilaallisin keinoin

Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius.

Rauhaa ei voida saavuttaa sotimalla eikä ulkopuolisella voimalla voida pakottaa demokratiaa, tasa-arvoa tai ihmisoikeuksia. Afganistan on jälleen surullinen esimerkki tästä. Vakautta eivät tuoneet Yhdysvaltojen johtaman koalition hyökkäys, Talibanin hallinnon syrjäyttäminen, “sota terrorismia vastaan” tai sen jälkeiset kriisinhallintaoperaatiot.

Jälleen kerran joudutaan huomaamaan, ettei exit-suunnitelma ollut kestävä. Nyt länsi on 20 vuoden jälkeen väsynyt pitkittyneeseen operaatioon. Valta annettiin käytännössä takaisin Taliban-liikkeelle, afgaaneille annettujen lupausten vastaisesti. Seuraavina kuukausina selviää, kuinka heikoksi ihmisoikeus- ja humanitaarinen tilanne muodostuvat.

Yhdysvalloissa ja Euroopassa läsnäoloa Afganistanissa on perusteltu monilla kannatettavilla tavoitteilla, kuten tyttöjen koulutuksella, naisten tasa-arvolla ja huumekaupan rajoittamisella. Todellisuus maassa on kuitenkin ollut erilaista. Pakolaisliike ei ole keskeytynyt, sillä väkivalta ja pelko ovat olleet arkipäivää, ja myös avustushankkeiden pitkäkestoisia tuloksia on ollut vaikea arvioida.

Talibanit ja islamin konservatiivista tulkintaa tukevat voimat ovat todellisuudessa hallinneet osia Afganistanista. Myös laaja korruptio on murentanut lännen tukeman hallinnon uskottavuutta. Nyt tuetun valtarakenteen murtuminen tapahtui monelle yllättävän nopeasti, vaikka Afganistanin kehityksen on tiedetty jo pitkään heikkenevän.

Laura Lodenius
Rauhanliiton toiminnanjohtaja

Rauhanliiton blogi tuo näkökulmia rauhanpolitiikkaan ja -kulttuuriin. Sen kirjoittajat ovat Rauhanliiton ja rauhanliikkeen toimijoita ja tutkijoita. Blogissa esitetyt näkökulmat eivät välttämättä täysin vastaa Rauhanliiton kantoja.