– 5.11.2019

Rauhannobelisti Denis Mukwege: ”Yhteiskunta on vaarassa, jos ihmisarvo unohdetaan”

Rauhannobelisti Denis Mukwege

Rauhannobelisti, gynekologi Denis Mukwege vieraili Suomessa lokakuun lopussa. Hän puhui muun muassa Kongon konfliktista ja seksuaalisesta väkivallasta. Rauhanliiton hallituksen jäsen Vappu Taipale raportoi Mukwegen yleisötilaisuudesta Helsingistä.

”Nuorin hoitamani raiskattu lapsi oli vain kuuden kuukauden ikäinen. Sairaalassani on jo hoidettu ainakin 55 000 tyttöä ja naista. Pienten raiskattujen lasten osuus on nykyisin vielä lisääntynyt. Erityisesti vammaisten tyttöjen ja naisten on hyvin vaikea puolustautua. On selvää, että lääkärinä en voi vain hoitaa seurauksia, vaan on lähdettävä myös estämään raiskauksia ja etsimään niiden perimmäisiä syitä”.

Kongolainen lääkäri Mukwege, vuoden 2018 rauhannobelisti, on kiihkeä ja vakuuttava puhuja. Hän on Suomessa Fidan kutsusta. Kongossa on vahva helluntaikirkko, jolla on toistatuhatta sairaalaa. Mukwege perusti Panzin sairaalan vuonna 1999.

Kongon 80-miljoonainen kansa on kärsinyt toistakymmentä vuotta sisällissodan kaltaisesta tilasta, jossa ainakin 6 miljoonaa sotilasta ja siviiliä on kuollut ja neljä miljoonaa maan sisäistä pakolaista joutuu kiertolaisina ajelehtimaan paikasta toiseen. Erilaiset aseistautuneet ryhmät uhkailevat väestöä, ajavat heitä pakosalle ja käyttävät joukkoraiskauksia sodankäynnin välineenä.

”Maassamme on nykyisin rankaisemattomuuden kulttuuri. Rikoksia ja pahuutta ei rankaista eikä tekijöitä saada edesvastuuseen. YK julkaisi raportin ihmisoikeuksien rikkomuksista Kongossa 10 vuotta sitten. Siinä oli todennettu satoja raakoja rikkomuksia, mutta mitään ei ole tapahtunut sen jälkeen. Lukekaa se raportti. Yhteiskunta on vaarassa, jos ihmisarvo unohdetaan”.

Kongolla on valtavat luonnonrikkaudet, mutta ne eivät ole koskaan hyödyttäneet sen kansaa. Kongo tuottaa nyt 2/3 maailman koboltista ja myös muita mineraaleja, joita nykyteknologia tarvitsee.

”Sähköautot pelottavat meitä”, Mukwege sanoo. ”Meidän on katkaistava yhteys ”verimineraalien” ja rikollisryhmien välistä, muuten hyöty menee vääriin käsiin ja todistamme vain uutta nais- ja lapsiorjuutta kaivoksissa. Teidän kuluttajien pitää tietää tuotantoketjuista. Vaatikaa reilua kauppaa. Joidenkin edistys ei voi tapahtua toisten ihmisoikeuksia polkemalla.”

Kongossa oli vuonna 2016 rauhanomaisia mielenosoituksia kauan odotettujen vapaiden vaalien toivossa. Ne tukahdutettiin väkivalloin. Vaaleissa vuonna 2018 presidentiksi saatiin Felix Tshisekedi, jolla on vain 10 prosentin kannatus takanaan. Syntyi uusi epävarmuuden aika, josta naiset ja lapset maksavat kovaa hintaa. ”Kuitenkin, Kongoa voidaan auttaa, Kongon tilanne voidaan muuttaa. Kysymys on tahdosta”, Mukwege päättää puheensa.

Vappu Taipale 28.11.2019

Rauhanliiton blogi tuo näkökulmia rauhanpolitiikkaan ja -kulttuuriin. Sen kirjoittajat ovat Rauhanliiton ja rauhanliikkeen toimijoita ja tutkijoita. Blogissa esitetyt näkökulmat eivät välttämättä täysin vastaa Rauhanliiton kantoja.