– 30.11.2020

#TekojenTiistai: 5 rauhantekoa ☮️

Ihmishahmo seisoo selin ja näyttää kädellään rauhanmerkkiä taivasta kohden.

Tiistaina 1.12. on TekojenTiistai ja mahtava hetki tehdä rauhantekoja!

TekojenTiistai on kansalaisyhteiskunnan yhteinen päivä, jonka tavoitteena on kohdistaa huomio yhteisöön ja hyvän levittämiseen tekojen kautta. Päivän avulla halutaan yhdistää ihmisiä ja lisätä tietoisuutta auttamisesta, antamisesta ja lahjoittamisesta. TekojenTiistai on osa kansainvälistä #GivingTuesday-kampanjaa ja sitä on vietetty Suomessa vuodesta 2018 alkaen.

Kokosin tähän viisi vinkkiä rauhanteoiksi. Löytäisitkö sinä näistä omasi?

1. Kuuntele podcast

Laajenna näkökulmaasi ja syvennä rauhapoliittisia tietojasi podcastilla! Rauhanliiton Rauhacast on podcast rauhasta ja turvallisuuspolitiikasta. Jaksoissa käsitellään niin robottiaseita kuin kehitysrahoitustakin.

2. Muista rauhanvankia kortilla

TekojenTiistain kanssa samalle päivälle osuu myös kansainvälinen rauhanvankipäivä. Rauhanvankipäivänä on tarkoitus muistaa aseistakieltäytymisen tai muiden rauhaa puolustavien tekojen vuoksi vankilaan joutuneita kirjeellä tai kortilla. Rauhanvankipäivää koordinoi ja rauhanvankien yhteystietolistaa ylläpitää War Resisters’ International.

3. Ilmoittaudu mukaan kutsuntakampanjaan

Kutsuntakampanja on vapaaehtoistyötä sinulle, joka haluat auttaa kutsuntoihin osallistuvia asevelvollisia saamaan riittävästi tietoa varusmiespalveluksen vaihtoehdoista. Aseistakieltäytyjäliiton joka syksy järjestämässä kampanjassa vapaaehtoiset jakavat kutsuntapaikkojen ulkopuolella lentolehtisillä tietoa siviilipalveluksesta, totaalikieltäytymisestä ja asevelvollisuudesta vapautumisesta.

4. Hanki pukinkonttiin aineeton rauhanlahja

Entä jos tukisit rauhantyötä jouluostoksilla? Rauhanliiton aineettomalla lahjalla voit jakaa hyvää mieltä myös läheisillesi.

5. Varmista, että pysyt kärryillä jatkossakin. Tilaa uutiskirje!

Rauhanliiton uutiskirjeen tilaamalla saat noin kerran kuussa toimintavinkkejä ja tietoa ajankohtaisista rauhantyön kampanjoista suoraan sähköpostiisi.

Tuuli Vuori

Kirjoittaja on Rauhanliiton viestinnän ja vaikuttamistyön asiantuntija.

Rauhanliiton blogi tuo näkökulmia rauhanpolitiikkaan ja -kulttuuriin. Sen kirjoittajat ovat Rauhanliiton ja rauhanliikkeen toimijoita ja tutkijoita. Blogissa esitetyt näkökulmat eivät välttämättä täysin vastaa Rauhanliiton kantoja.