– 17.12.2020

Vanhat ihmiset humanitaarisissa kriiseissä

Vappu Taipale.

HelpAge International, kansainvälinen vanhojen ihmisten tukijärjestö on pitkään pitänyt esillä vanhojen ihmisten huonoa asemaa humanitaarisissa kriiseissä. Nyt, vakuuttaakseen maailmaa paremmin, järjestö on kerännyt systemaattisesti tietoa vuoden 2019 ajan ja haastatellut sitä varten liki 9000 ikäihmistä keskellä eri kriisitilanteita yhdessätoista eri maassa Afrikassa, Aasiassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Lähi-Idässä.

Vanhojen ihmisten haastattelut kriisitilanteissa tuovat esille rankkaa sanomaa. Kahdella kolmasosalla ei ole ollut toimeentuloa eikä edes riittävästi ravintoa. Peseytyminen näyttäytyy ylellisyytenä, johon vain neljällä kymmenestä on mahdollisuus, ja kolmannekselle ei ole ollut tarjolla kunnon huussia. 40 prosenttia ei kyennyt kävelemään leirien jakelupisteeseen ilman tukea ja apua.

Vanhojen ihmisten haastattelut kriisitilanteissa tuovat esille rankkaa sanomaa.

Kolmanneksella, joka tarvitsi apua kävelyynsä, ei ollut edes yksinkertaista keppiä tukenaan. Viidenneksellä ei ollut paikkaa, jonne hakeutua yöksi suojaan. Vanhoille oli tyypillistä myös se, että he eivät tienneet, minne ja kenelle he voisivat valittaa kohtelustaan.

Yleensäkään vanhoilta ei kysytty mitään. Tämähän on tuttua kaikkialla – poissa silmistä, poissa mielestä, poissa kyselyistä. Jopa Suomessa vanhat ihmiset joutuvat aina huolellisesti perehtymään eri mielipidetiedusteluiden ikähaarukkaan – on ihan tavallista, että yli 65-vuotiaita, jopa yli 60-vuotiaita ei vain oteta kyselyihin mukaan. Kyse on kuitenkin valtavasta ihmisjoukosta, meillä viidenneksestä koko väestöstä, ja maailman mittakaavassa tuo viidennes yli 60-vuotiaita tulee täyteen viimeistään vuonna 2050.

Tietojen keräämisen jälkeen Covid-19 on pyyhkäissyt koko maailman yli, nostattaen toisaalta humanitaarisen avun tarvetta, ja toisaalta vaikeuttaen suuresti avun perillemenoa. Railo on vain suurentunut vanhojen ihmisten tarpeiden ja niiden huomioimisen välillä.

Rikkaissa maissa vanhat ihmiset on suljettu sosiaalisten kontaktien ulkopuolelle tavoitteena suojelu. Humanitaarisissa kriiseissä olisi korkea aika kiinnittää huomiota vanhoihin avun tarvitsijoihin. HelpAgen raportti onkin nimetty ”If not now, when?” eli jollei nyt, niin milloin sitten.

Raportti tarjoaa muutaman yksinkertaisen keinon tilanteen korjaamiseksi. Rahoitusohjeissa tulisi huomioida kaikki ikäryhmät. Tietoa eri ikäisistä avun tarvitsijoista on syytä kerätä systemaattisesti. Ja vanhoja ihmisiä kannattaa kuunnella ja konsultoida! Ehkä he itse tietävät parhaiten omat tarpeensa.

Vappu Taipale

Kirjoittaja on Rauhanliiton hallituksen varajäsen.

Rauhanliiton blogi tuo näkökulmia rauhanpolitiikkaan ja -kulttuuriin. Sen kirjoittajat ovat Rauhanliiton ja rauhanliikkeen toimijoita ja tutkijoita. Blogissa esitetyt näkökulmat eivät välttämättä täysin vastaa Rauhanliiton kantoja.