– 4.8.2020

5 toimintavinkkiä Hiroshima-päiväksi

Kurkiorigami

75 vuotta sitten, elokuussa 1945, Yhdysvallat räjäytti atomipommit Hiroshiman ja Nagasakin kaupunkien yllä. Molemmat kaupungit tuhoutuivat hetkessä.

Seuraavien kuukausien aikana Hiroshimaan pudotettu pommi tappoi arviolta 140 000 ihmistä ja Nagasakiin pudotettu pommi arviolta 74 000 ihmistä. Pommituksista hengissä selvinneet ovat kärsineet terveysongelmista ja sosiaalisesta stigmasta koko elämänsä ajan.

Atomipommien uhreja muistetaan joka vuosi Hiroshiman ja Nagasakin pommitusten vuosipäivinä. Suomessa muistamiset ovat keskittyneet etenkin Hiroshima-päivään 6. elokuuta. Samalla muistutetaan ydinaseriisunnan tärkeydestä.

Kokosin tähän toimintavinkit Hiroshima-päivälle. Ydinaseiden vastaiseen toimintaan voi osallistua myös etänä!

1. Osallistu Hiroshima-päivän muistotilaisuuksiin

Helsingissä kokoonnumme sytyttämään elävän liekin atomipommien uhrien muistolle 6.8.2020 klo 21 alkaen Töölönlahdelle Oopperan amfiteatterille.

Puhujina ulkoministeri Pekka Haavisto ja yliopisto- ja kisapappi Leena Huovinen. Musiikista vastaavat Paleface ja Koiton Laulun pienempi kokoonpano. Kynttilälyhdyt lasketaan mereen noin klo 22.

Muualla Suomessa Hiroshima-päivän tilaisuuksia järjestetään ainakin Asikkalassa, Loviisassa, Närpiössä ja Turussa. Koko listan löydät Hiroshima-päivän tapahtumasivulta.

2. Osallistu tapahtumiin etänä

Jos et halua tai pääse osallistumaan Hiroshima-päivän tapahtumiin livenä, voi livestriimi tuoda sopivan tilaisuuden luoksesi.

• Helsingin tapahtuma striimataan Facebookissa. Lisätiedot löydät tapahtuman Facebook-sivulta: Hiroshima-ilta Helsingissä.
  • Voit seurata myös virallista muistotilaisuutta Hiroshimassa. Live-lähetys alkaa klo 06.30 Japanin aikaa (UTC +9). Linkit englannin- ja japaninkielisiin lähetyksiin löydät Hiroshiman kaupungin sivuilta.

3. Osallistu some-kampanjaan

Tule mukaan vaatimaan ydinaseriisuntaa ja muistamaan atomipommien uhreja sosiaalisessa mediassa!

1. Sytytä kynttilä rauhan puolesta tai taittele oma kurkiorigami.
  2. Ota kuva, julkaise se somessa ja lisää tunniste: #hiroshimapäivä #eiydinaseille / tai englanniksi: #hiroshimaday #nuclearban.
  3. Tägää mukaan myös Rauhanliitto, niin saatamme jakaa kuvasi! Rauhanliiton löydät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja LinkedInistä.

4. Allekirjoita sitoumus ydinasekiellon puolesta

Joukossa on voimaa! Allekirjoittamalla kansainvälisen, ydinasekiellon puolesta toimivan ICAN-verkoston sitoumuksen kerrot olevasi ydinaseiden hävittämisen puolella. Samalla saat tietoa ja toimintavinkkejä siitä, kuinka voit tukea ydinaseriisuntaa jatkossa.

5. Lahjoita rahaa ydinaseiden vastaiseen työhön

Voit tukea työtä ydinaseriisunnan puolesta myös rahallisesti. Rauhanliitto työskentelee pitkäjänteisesti ydinaseiden hävittämiseksi, ja lahjoittajat ovat tärkeässä roolissa toiminnan turvaamiseksi.

Voit osallistua 75 vuotta Hiroshimasta -keräykseen Facebookissa, tehdä kertalahjoituksen tai ryhtyä kuukausilahjoittajaksi.

Kiitos, että olet mukana!

Tuuli Vuori

Rauhanliiton blogi tuo näkökulmia rauhanpolitiikkaan ja -kulttuuriin. Sen kirjoittajat ovat Rauhanliiton ja rauhanliikkeen toimijoita ja tutkijoita. Blogissa esitetyt näkökulmat eivät välttämättä täysin vastaa Rauhanliiton kantoja.