– 12.6.2023

Rauhankoulun toiminta arvioitu jälleen erittäin onnistuneeksi

Rauhankasvatusta Rieskalähteen koululla Turussa 15.5.2023. Kuva: Jussi Vierimaa 2023

Selvitys Rauhanliiton ”Globaalivastuu arjessa – tietoa ja taitoa kestävän tulevaisuuden tekijöille” -globaalikasvatushankkeen 2021–2022 laadusta ja vaikutuksista toteutettiin helmi-maaliskuussa 2023. Hanke rahoitettiin ulkoministeriön globaalikasvatustuella.

Hankkeen pedagogisessa toiminnassa globaalikasvatuksen teemoja käsiteltiin tarinallisuuden ja draaman keinoin. Rauhankoulu toteutti hankekaudella yhteensä 168 työpajaa kouluissa sekä 66 koulutusta opetus- ja kasvatusalan opiskelijoille.

Selvityksessä arvioitiin Rauhanliiton globaalikasvatushankkeen kahta toimintamuotoa: opetus- ja kasvatusalan ammattilaisiksi opiskeleville suunnattuja koulutuksia sekä lapsille ja nuorille suunnattuja Rauhan ja kehityksen toimintakokonaisuuksia vuosina 2021–2022. Arvioinnin toteutti hankkeen ulkopuolinen asiantuntija Anna Jussilainen (FM, MA).

Arvioinnin mukaan hankkeen tavoitteet toteutuivat hyvin sekä lyhyemmän että pidemmän aikavälin tavoitteiden osalta. Hanke lisäsi tulevien ja ammatissa toimivien opettajien ymmärrystä ja valmiuksia käsitellä työssään globaaleja oikeudenmukaisuus- ja kehityskysymyksiä ja sai heidät innostumaan kestävän kehityksen integroimisesta omaan opetustyöhön.

”Kokonaisuus oli tarkoin suunniteltu alusta alkaen ja lopputulos oli vaikuttava.”

”Sain paljon erilaisia mahdollisuuksia, miten draaman keinoin käsitellään vaikeita aiheita. Helposti lähestyttäviä, osallistavia tehtäviä.”

Koulutuksiin ja toimintakokonaisuuksiin osallistuminen tuki opettajia opetussuunnitelman perusteiden mukaisen globaalikasvatuksen toteuttamisessa sekä tarjosi heille tietoa ja toimivia välineitä oman työn tueksi. Rauhan ja kehityksen toimintakokonaisuuksiin osallistuneiden lasten ja nuorten tieto ja ymmärrys globaaleista kehityskysymyksistä, kuten eriarvoisuuden vähentämisestä ja Agenda 2030 tavoitteista vahvistui. Toimintakokonaisuuksiin osallistuminen vahvisti lasten ja nuorten empatiakykyä, auttoi heitä ymmärtämään erilaisia todellisuuksia sekä lisäsi ryhmätyötaitoja ja tietoisuutta omista vaikuttamisen mahdollisuuksista.

”Rauhankoulu-toiminta luokassa herätti oppilaiden tietoisuutta kestävän kehityksen tavoitteista. Oli todella hienoa sivusta seurata, miten luokka mielenkiinnolla seurasi opetusta. Käsitellyt teemat on valuneet myös arkisiin koulussa käytäviin keskusteluihin mm. ruokaillessa.”

”Empatian ja myötätunnon taidot vahvistuivat, avartaa näkemystä omasta ja muiden elämänolosuhteista, ymmärrystä maailmasta.”

Koulutuksiin osallistuneista opettajiksi opiskelevista 98 prosenttia koki saaneensa lisää ymmärrystä globaalikasvatuksen teemoista sekä välineitä globaalikasvatuksen toteuttamiseen lasten ja nuorten kanssa.

Hankkeen aikuiskoulutuksiin osallistuneet vastaajat kokivat onnistuneeksi Rauhankoulun monipuolisen kokonaisuuden, jossa globaalikasvatukseen liittyvä tieto ja konkreettinen tekeminen olivat vuorovaikutuksessa keskenään sekä sopivassa suhteessa toisiinsa. Koulutus oli vastaajien mukaan selkeä ja mielekkäästi rakennettu sekä hienosti linkitetty opetussuunnitelmaan. Globaalikasvatuksen sisältöjen nähtiin konkretisoituvan ja tulevan lähemmäksi teorian ja kokemuksellisen oppimisen yhdistämisen kautta.

Tarinallisuus ja draaman keinot koettiin palautteissa erittäin hyödyllisiksi monimutkaisten ilmiöiden ymmärtämisessä, näkökulmien laajentamisessa ja empatian herättämisessä. Tarinoiden avulla päästiin eläytymään toisenlaisissa olosuhteissa elävien ihmisten elämään ja pohtimaan siihen vaikuttavia tekijöitä yhdessä. Työskentelyn voi katsoa muuttaneen myös opiskelijoiden asenteita ja laajentaneen heidän ajatteluaan. Samalla palautteissa tuotiin esille, että koulutuksesta sai paljon ideoita globaalikasvatuksen toteuttamiseen kouluissa matalalla kynnyksellä.

Arvioinnin mukaan Rauhankoulu on onnistunut kehittämään globaalikasvatukseen toimintamallin, joka on laadukas, innostava ja vaikuttava. Arvioinnissa näkyy selkeästi toiminnan pitkäjänteinen kehittämistyö, ja siitä seuraava johdonmukaisuus, tasalaatuisuus ja vaikuttavuus. Opettajat ilmaisivat voivansa luottaa Rauhankoulun laatuun ja myös etäkoulutuksista saatu palaute oli erinomaista. Myös opettajaopiskelijoiden koulutuksissa näkyy pitkäjänteinen kehitys ja korkealaatuinen pedagogiikka. Opiskelijat toivat selkeästi esiin tyytyväisyytensä ja koulutuksen laadun ja innostavuuden.

Rauhankoulun toimintaa kehitetään jatkuvan kehittämisen periaatteella. Toiminnasta on tehty laadun ja vaikutusten arviointiselvitys kahden vuoden välein vuodesta 2008 lähtien.

Lue lisää: Rauhankoulun laadun ja vaikutusten arviointiselvitys 2021–2022