Mikä Rauhankoulu

Rauhankoulu on Suomen Rauhanliiton rauhankasvatustyön muoto. Rauhankoulu on toiminut vuodesta 1998.

Rauhankoulu haastaa suomalaisia oppilaita pohtimaan globaaleja kehityskysymyksiä, rauhaa ja väkivallattomuutta omassa elämässään, sekä konflikteja maailmanlaajuisella tasolla.

Vuosille 2019-2020 Rauhankoulu on saanut ulkoasiainministeriön tukea kaksivuotiseen globaalikasvatushankkeeseen. Rauhankoulu on saanut vastaavaa viestintä- ja globaalikasvatustukea myös vuosina 2008-2015 ja 2017-2018. Hankkeiden myötä Rauhankoulun toimintaa on kehitetty ja toteutettu Tampereella, Turussa, ruotsinkielisillä alueilla (Pohjanmaa), Joensuussa ja pääkaupunkiseudulla.

Annukka Toivonen
Globaalikasvatuksen asiantuntija
Rauhankoulu-toiminta
tai rauhankoulu@rauhanliitto.fi

Rauhankoulun kuvituskuvassa on piirrettyjä lapsia ja nuoria

Mitä Rauhankoulu tekee?

Rauhankoulu tarjoaa koululais- ja opiskelijaryhmille suunnattuja toimintapäiviä, joissa käsitellään globaaleja kehityskysymyksiä, ihmisoikeuksia ja konfliktien ymmärtämistä draama- ja osallistavin menetelmin.

• Rauhankoulun toimisto sijaitsee Helsingissä Rauhanasemalla, Pasilassa
  • Rauhankoulu-päivät toteutetaan kouluvierailuina Tampereella, Turussa Vaasan alueella ja pääkaupunkiseudulla.
  • Rauhankoulu-päivät toteutetaan yleensä kaksiosaisena kokonaisuutena, jossa kumpikin toimintapäivä kestää 2 – 3 tuntia. Rauhankoulu-päiviä on mahdollista räätälöidä osallistuvan ryhmän tarpeiden mukaan.
  • Rauhankoulu on oppilaitoksille maksuton
  • Rauhankoulu-päiviä ohjaa aina kaksi koulutettua Rauhankoulun ohjaajaa, jotka tulevat koululle pitämään päiviä.
  • Ryhmän koko on maksimissaan 28 oppilasta opettajineen

Järjestämme lisäksi globaalikasvatuksen koulutuksia opetus- ja kasvatusalan ammattilaisille sekä alan opiskelijoille. Koulutuksia toteutetaan vuosittain 20 pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella, Joensuussa ja Jyväskylässä.