Mikä Rauhankoulu

Rauhankoulu on Suomen Rauhanliiton rauhankasvatustyön muoto. Rauhankoulu on toiminut vuodesta 1998.

Rauhankoulu haastaa suomalaisia oppilaita pohtimaan globaaleja kehityskysymyksiä, rauhaa ja väkivallattomuutta omassa elämässään, sekä konflikteja maailmanlaajuisella tasolla.

Vuosille 2023-2024 Rauhankoulu on saanut ulkoasiainministeriön tukea kaksivuotiseen globaalikasvatushankkeeseen. Rauhankoulu on saanut vastaavaa viestintä- ja globaalikasvatustukea myös vuosina 2008-2015 ja 2017-2022. Hankkeiden myötä Rauhankoulun toimintaa on kehitetty ja toteutettu Tampereella, Turussa, ruotsinkielisillä alueilla (Pohjanmaa), Jyväskylässä, Joensuussa, pääkaupunkiseudulla ja etäyhteyksin eri puolilla Suomea.

Annukka Toivonen
Globaalikasvatuksen asiantuntija
Rauhankoulu-toiminta
tai rauhankoulu@rauhanliitto.fi

Rauhankoulun kuvituskuvassa on piirrettyjä lapsia ja nuoria

Mitä Rauhankoulu tekee?

Rauhankoulu tarjoaa koululais- ja opiskelijaryhmille suunnattuja työpajoja ja toimintakokonaisuuksia, joissa käsitellään globaaleja kehityskysymyksiä, ihmisoikeuksia ja konfliktien ymmärtämistä draama- ja osallistavin menetelmin.

• Rauhankoulun toimisto sijaitsee Helsingissä Rauhanasemalla, Pasilassa
  • Rauhankoulun työpajat toteutetaan kouluvierailuina Tampereella, Turussa  ja pääkaupunkiseudulla, sekä etäyhteyksin ympäri Suomea.
  • Rauhankoulun kokonaisuus koostuu kullekin osallistuvalle ryhmälle yleensä kahdesta työpajasta, sekä ennakko- ja välitehtävästä. Rauhankoulun sisältöjä on mahdollista räätälöidä osallistuvan ryhmän tarpeiden mukaan.
  • Rauhankoulu on oppilaitoksille maksuton.
  • Rauhankoulun työpajoja ohjaa aina kaksi koulutettua Rauhankoulun ohjaajaa.
  • Ryhmän koko on maksimissaan 28 osallistujaa ja opettaja.

Järjestämme lisäksi globaalikasvatuksen koulutuksia opetus- ja kasvatusalan ammattilaisille sekä alan opiskelijoille. Koulutuksia toteutetaan vuosittain yli 40 pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella, Mikkelissä, Kuopiossa, Joensuussa ja Jyväskylässä.