Toimintakokonaisuudet

Rauhankoulun piirroskuvassa vihreään pusakkaan pukeutunut nuori pitelee käsissään ruukkukasvia ja keltaiseen lyhythihaiseen huppariin pukeutunut lapsi istuu pyörätuolissa pidelleen ilmapalloa

Rauhankoulun työpajamuotoisia toimintakokonaisuuksia järjestetään suomeksi pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa sekä ruotsiksi Uudenmaan alueella.

Rauhankoulu tarjoaa koululuokille ja opiskelijaryhmille maksuttomia toimintakokonaisuuksia, joissa yhdistyvät globaalikasvatus ja draaman työtavat. Keskeisiä teemoja ovat globaalit kehityskysymykset ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet (Agenda 2030), rauha, ihmisoikeudet ja globaaliin vastuuseen kasvaminen.

Rauhankoulu-päivät muodostavat globaalikasvatuksen kokonaisuuden, joka koostuu kullekin osallistuvalle luokalle kahdesta draamapajasta (kesto 2-3 oppituntia) sekä ennakko- ja välitehtävistä.

Ensimmäisessä pajassa tarkastellaan valittua rauhan- ja globaalikasvatuksen teemaa yksilön näkökulmasta draamatarinan avulla. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen ryhmä saa välitehtävän, jonka kautta aihetta syvennetään ja viedään kohti oppilaiden arkielämää.

Jälkimmäisen pajan tarkoituksena on katsoa teemaa laajemmin ja antaa ilmiöille nimiä.

Rauhankoulun pajat pidetään koulussanne. Otollisin tila on suurehko luokka, josta pulpetit voidaan siirtää sivuun.

Tilaa Rauhankoulu näin

• Ehdota meille päivämääriä sähköpostitse rauhankoulu@rauhanliitto.fi. Varmistamme sinulle valitsemasi päivät.
  • Ohjaajat ottavat sinuun yhteyttä noin viikkoa ennen ensimmäistä Rauhankoulu-päiväänne. Neuvotelkaa yhdessä Rauhankoulun sisällöistä ja ryhmänne toiveista. Ohjaajille kannattaa kertoa luokkaa puhuttaneista asioista, jotta he voivat ottaa ne huomioon päivää suunnitellessaan. Myös ryhmän erityistarpeista kannattaa mainita (liikuntarajoitteiset, suomi toisena kielenä tms.). Ohjaajat kertovat teille tarvitsemistaan materiaaleista ja laitteista.
  • Rauhankoulun vierailuun on hyvä valmistautua etukäteen. Ennen kouluvierailua ohjaajat antavat ryhmällenne ennakkotehtävän, jonka avulla voitte orientoitua Rauhankoulu-päivien teemoihin. Näin pääsette paremmin kiinni itse asiaan ohjaajien tullessa luokkaanne.
  • Ohjaajat tulevat kouluunne hyvissä ajoin ja laittavat luokan valmiiksi toimintapäivää varten.

Apua kaikkiin pulmiin saat numerosta 050 597 9629 / Rauhankoulu tai omilta ohjaajiltanne.