Rauhankasvattajia ja menetelmäpankkeja

Rauhankoulun kuvituskuvassa punaiseen hameeseen, vaaleansiniseen takkiin ja vaaleanpunaiseen huiviin pukeutunut oppilas kantaa keltaista rauhanmerkkilippua

Kansalaisjärjestöt tuottavat jatkuvasti laadukkaita materiaaleja koulujen työn tueksi. Tänne olemme koonneet linkkejä globaali- ja rauhankasvatusta, kestävän kehityksen tavoitteita ja konfliktien ratkaisua käsitteleviin menetelmäpankkeihin ja järjestöihin, joiden kanssa Rauhankoulu tekee yhteistyötä.

Globaalikasvatus.fi

Tietoa globaalikasvatuksen uusista tuulista, teemoista ja toimijoista. Globaalikasvatuksen vinkkipankista löydät helposti kansalaisjärjestöjen vinkit elinikäiseen oppimiseen.

Ihmisoikeudet.net

Ihmisoikeudet.net-sivustolle on koottu perustiedot ihmisoikeuksista. Oikeuksien toteutumista tarkastellaan eri globaalikasvatukseen liittyvien teemojen kautta kansainvälisesti ja Suomessa.

Maailmankoulu

Maailmankoulu-hanke on opettajien ja kasvattajien globaalikasvatuksen tukipalvelu. Sen sivuilta löydät kansalaisjärjestöjen tuottamia ja helposti hyödynnettäviä materiaaleja globaalikasvatukseen.

Maailma 2030

Ulkoasiainministeriön Maailma 2030 -sivujen kautta pääset sisään kehitysyhteistyön maailmaan ja saat tietoa Agenda 2030 -kestävän kehityksen tavoitteista. Mitä kehitysyhteistyö on ja miksi sitä tehdään? Vieläkö kehitysyhteistyötä tarvitaan? Mitä sinä voit tehdä?

Pakolaisapu.fi

Pakolaisavun materiaalipankissa on valmiita tehtäviä, tietoa ja muita vinkkejä pakolaisuuden ja kestävän kehityksen käsittelyyn kouluissa.

Rauhankasvatusinstituutti

Rauhankasvatusinstituutti tarjoaa koulutusta, resursseja ja osaamistaan kouluissa toimiville kasvattajille ja nuorisoalan osaajille rauhankasvatuksen sisällöistä ja menetelmistä. Rauhankoulua ylläpitävä Rauhanliitto on Rauhankasvatusinstituutin jäsen.

Sadankomitea

Sadankomitea on rauhanjärjestö, joka järjestää ja osallistuu niin kotimaisiin kuin kansainvälisiin rauhankampanjoihin. Se tarjoaa vuosittain rauhanlähettiläs-koulutuksia nuorille aikuisille.

YK-liiton tehtäviä kouluille

YK:n teemapäiviin ja kestävän kehityksen teemojen käsittelyyn opetusmateriaaleja eri-ikäisille. Kansainvälisen rauhanpäivän tehtäviä koululaisryhmille.