Rauhanpoliittinen ohjelma

Rauhanliitossa ohjelma on syntynyt tarpeesta luoda rauhanpoliittinen ohjelma, jossa kristyneessä globaalipoliittisessa tilanteessa lähestytään aihetta yleisistä tilannekuvasta liittyen kansainvälisen politiikan periaatteisiin ja rakennus-osiin, konkreettisiin esityksiin Suomen politiikkaan liittyen.

Ohjelma julkaistiin 13.06.2023 julkaisutilaisuudessa Helsingin Musiikkitalossa. Ohjelmaa oli kommentoimassa ja keskustelemassa Kimmo Kiljunen (sd.) sekä Jussi Saramo (vas.). Rauhanpoliittisen ohjelman esitteli Rauhanliiton hallituksen jäsen Kari Välimäki.

Suomi Rauhanrakentajaksi -ohjelmassa nostetaan esille muun muassa Rauhanliiton kanta siitä, että vaikka Suomi on liittynyt Natoon, Suomen ei pitäisi sallia omalla alueellaan ydinaseita, tai antaa perustaa tänne vieraiden maiden sotilastukikohtia. Koska pidämme ydinaseita isona ja akuuttina maailmanlaajuisena uhkana, pyrimme pidemmällä tähtäimellä siihen, että Suomi liittyisi ydinaseet kieltävään kansainväliseen sopimukseen. Tätä me rauhanliikkeenä vaadimme samanaikaisesti myös muilta valtioilta.

Suomella on pitkä historia toimimisesta YK:n rauhanturvajoukoissa, maamme on kunnostautunut siviilikriisinhallinnan saralla ja perustanut äskettäin rauhanvälittämisen keskuksen Ulkoministeriön yhteyteen. Nato-jäsenyyden ei tule estää näiden toimintamuotojen kehittämistä. Rauhanliitto toivoo, että Suomi tarjoaisi asiantuntemusta ja edellytyksiä luottamukselliselle vuoropuhelulle konfliktien ratkaisemiseksi ja edelleenkehittäisi ja resurssoisi valmiuksiaan osallistua kansainvälisiin siviilikriisinhallinnan tehtäviin yhdessä muiden kansainvälisten toimijoiden kanssa.

Lisäksi Rauhanliitto esittää, että Suomi jatkaisi aktiivisesti työtä niin kutsuttujen täysautonomisten aseiden (robottiaseiden) kieltämistä kansainvälisellä sopimuksella ja, että Suomi olisi hyvin restriktiivinen suhteessa asekauppaan ihmisoikeusrikkojille ja konfliktimaihin. Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisena tavoitteena tulee olla ilmastonmuutoksen torjunta. Ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjunta edellyttää myös tarkennuksia kauppa- ja kehityspolitiikan toimintatapoihin.

Lue koko rauhanpoliittinen ohjelma täällä.