– 31.3.2023

Lääkäreiden rauhanliike toimii NATO-maissa

Vappu Taipale.

Tällä hetkellä IPPNW:n, kansainvälisen Lääkärit ydinsotaa vastaan -järjestön keskusteluryhmässä käy kova kuhina. Britit ovat kuulemma lähettämässä köyhdytettyä uraania sisältäviä luoteja Ukrainaan, Venäjä on antanut ymmärtää sijoittavansa taktisia ydinaseita Valko-Venäjälle. Fukushiman ydinvoimalaonnettomuuden vuosipäivä oli juuri ja antoi aihetta tarkastella seurauksia. IPPNW:n maailmankongressi on huhtikuun lopulla Mombasassa, ensi kertaa Afrikassa. Kuudenkymmenen kansallisen järjestön jäseniä on kymmeniä tuhansia, ja mielipiteet risteilevät netissä.

Kun IPPNW perustettiin vuonna 1980, elettiin kylmän sodan aikaa, NATO ja Varsovan liitto kyräilivät toisiaan. Me suomalaiset ehdimme heti tähän lääkäreiden rauhanliikkeeseen mukaan. NATOssa oli viisitoista jäsentä, nyt niitä on kolmekymmentä, ja pian Suomikin joukoissa mukana. Maailma on kovasti muuttunut, mutta rauhankysymykset ovat entistä tärkeämpiä. Onkin syytä kartoittaa, millaisia lääkäreiden rauhanliikkeitä on NATO-maissa – sillä niitä on, kuten intoa toimiakin.

Jo 1980-luvun alusta alkaen NATO-maiden lääkärit ovat liputtaneet rauhan puolesta kaikissa silloisissa jäsenmaissa. Niinpä monet ensimmäiset rauhanaktivistit ovat meille tuttuja, ja ikäisiämme, kuten Unkarin Zsuzsa Hollan, Kreikan väsymätön Maria Sotiropoulou tai Italian Michele di Paolantonio.  Lääkärijärjestöllä on kuitenkin yksi erinomainen etu puolellaan: joka vuosi tulee uusia opiskelijoita mukaan, joten mikään harmaantunut sakki tämä joukko ei pelkästään ole. Näin olemme tutustuneet vaikkapa Norjan Saima Naz Akhtariin ja Tanskan Caecilie Buchmanniin – pian he ovat vuorollaan valmistuneet ja uusia opiskelijoita tullut taas mukaan.

Tunnetuin NATO- maiden lääkäriliikkeistä lienee brittien Medact, jonka laajasta toiminnasta saa hyvän kuvan heidän nettisivuiltaan (medact.org). Järjestö pyörittää myös tieteellistä lehteä, Medicine, Conflict and Survival, joka on lukemisen arvoinen. Saksan  IPPNW Deutschland on iso ja monipuolinen järjestö, jolla on laaja kansainvälinen toimintasäde Afganistanista ympäristökysymyksiin. Tämä sisarjärjestömme on asettunut jyrkästi ydinvoimaa vastaan (kuten muutama muukin), ja välillä käymme tiukkaa sananvaihtoa, sillä kattojärjestö, kuten me suomalaiset, ei ole ottanut kantaa ydinvoimaa vaan ydinaseita vastaan.

Vuosien varrella eri NATO-maiden lääkäriliikkeet ovat voimistuneet ja välillä haipuneet, kuten järjestöillä usein on tapana. Ranska on aika arvaamaton, Hollanti aloitti vahvasti mutta nyt tuntuu nuupahtaneen. Uudemmissa NATO-maissa ei juuri ole aktiviteetteja; IPPNW ja me suomalaiset yritimme Neuvostoliiton hajottua rakentaa Baltiaan ydinaseetonta vyöhykettä, mutta NATOon liittymisen kiihko sammutti hyvän alun.  Entä Yhdysvallat: Bostonissa on IPPNW:n päämaja ja sikäläinen Physicians for Social Responsibility toimii Washingtonista käsin, väliin aktiivisemmin, väliin kuin sammutetuin lyhdyin. Oikeasti vaikea tilanne on Unkarissa, vaikka Viktor Orban esiintyi  dissidenttinä European Nuclear Disarmament- liikkeessä 1980-luvulla, ja Turkissa, josta uskollinen Derman Boztok joutui lähtemään maanpakoon.

Kyllä, NATO-maiden rauhanliikkeessä tapahtuu monenlaista koko ajan, löydämme uusia ja vanhoja kumppaneita. Tammikuussa 2023 Hampurissa oli iso IPPNW- Euroopan aluekokous maineikkaine puhujineen. Yksi heistä oli Rauhanliiton puheenjohtaja Tarja Cronberg. Nuori IPPNW-aktivisti Bimal Khadka otti kuvia ja lupasi niitä meidänkin käyttöön.

Vappu Taipale

Kirjoittaja on Rauhanliiton hallituksen varajäsen.

Rauhanliiton blogi tuo näkökulmia rauhanpolitiikkaan ja -kulttuuriin. Sen kirjoittajat ovat Rauhanliiton ja rauhanliikkeen toimijoita ja tutkijoita. Blogissa esitetyt näkökulmat eivät välttämättä täysin vastaa Rauhanliiton kantoja.