– 26.1.2023

On virhe myöntää puolustustarvikevientilupa Turkille

Helsingissä 26.1.2023

Puolustusministeriö on myöntänyt uuden puolustustarvikkeiden vientiluvan Turkkiin, Puolustusministeri Mikko Savola (kesk.) allekirjoitti luvan tiistaina 25.1. kertoo Hufvudstadsbladet ja YLE

Ne poliittiset syyt miksi aiemmin ei olla haluttu viedä Turkkiin aseita tai sotilastuotteita, edes komponentteja, ja tukea Turkin armeijaa, on edelleen olemassa. Turkki tekee sotilaallisia iskuja Syyrian puolelle, joiden pelätään koko ajan eskaloituvan laajemmaksikin hyökkäykseksi, ja sortaa kurdiaktivisteja sekä poliittista oppositiota räikeällä tavalla.

Nyt myönnetty vientilupa Miilux-yhtiölle viedä panssarointia sotilasajoneuvoihin on virhe ja osoittaa, että Nato-jäsenyysprosessi vaikuttaa heikentävästi Suomen itsenäiseen ulkopoliittiseen harkintaan.

“Se, että Suomea ja Ruotsia ilmiselvästi kiristetään Turkin taholta ei tarkoita, että kiristykseen pitää suostua, on todella huolestuttavaa jos Nato-jäsenyys tarkoittaisi vapaakorttia liittolaisille tehdä mitä vaan kansainvälispolittisesti. Meidänkö pitäisi hyväksyä jatkossa eri, matalammat, standardit Nato-liittolaisille kuin muille?” kysyy Rauhanliiton Laura Lodenius.

Ehdottomasti tämä olisi vaatinut valtioneuvoston yhteispäätöstä, eikä tehdä vaan puolustusministeriön virkatyönä, koska tämä olisi selkeästi vaatinut kunnollisempaa ulko- ja turvallisuuspoliittista harkintaa ja linjausta koko hallituksen toimesta. Aiheeseen liittyen on myös yksiselitteinen hallitusohjelmakirjaus: “Suomi ei vie puolustusmateriaalia sotaa käyviin tai ihmisoikeuksia polkeviin maihin.“

Toivottavasti tämä ei ennakoi sitä, että jatkossa automaattisesti kaikki Nato-maihin suuntautuvat sotatarvikevientiluvat tehdään ohi valtioneuvoston ja yhteisesti sovittujen linjausten?

LISÄTIETOJA:

Laura Lodenius, Rauhanliiton toiminnanjohtaja