– 14.12.2023

DCA Sotilaallisen yhteistyön sopimus USA:n kanssa – eduskunnalle vainko kumileimasimen rooli?

14.12. Valtioneuvosto hyväksyi ja antoi allekirjoitusvaltuutuksen ministeri Häkkäselle allekirjoittaa 18.12. Yhdysvalloissa maiden välisen DCA-puolustusyhteistyösopimuksen (Defence Cooperation Agreement).

DCA sopimus on suuri askel Suomen tähänastisessa sotilaallisessa yhteistyössä minkään vieraan vallan kanssa, ja se on Nato-yhteistyötä osin pidemmälle menevä. Voimaan sopimus astuu periaatteessa vasta sen jälkeen, kun hallitus on vienyt asian eduskunnan käsiteltäväksi, joka tapahtuu lehtitietojen mukaan ehkä ensi keväänä. On vaikea kuvitella, että eduskunta voi muuttaa suuresti jo allekirjoitetun sopimuksen tekstiä, joten kansanvalittujen parlamentaaristen päättäjien tai asiantuntijakuulemisilla, saati kansalaismielipiteellä, näyttäisi olevan vaan pientä roolia koko Suomen turvallisuuden ja muutenkin periaatteellisesti Suomen itsenäisyyden ja suvereenisuuden kannalta ison päätöksen läpiviemisessä.  Eduskunta voi kuitenkin kun se saa sopimuksen käsittelyynsä määritellä ja linjata tulkinta sopimuksen toteutuksen suhteen ja perustuslakivaliokunta voi ja pitää myös linjata oikeudellista tulkintaa siihen ja sen soveltamisalaan liittyen.

Yhdysvalloille luovutetaan muun muassa oikeus käyttää (tuoda sotilaita ja kalustoa) Ivalon, Rajavartiolaitoksen kasarmialueita, Kuopio-Rissala, Karjalan lennoston lentotukikohtaa, Niinisalon varuskunta-aluetta ja Pohjankangas-Hämeenkangas harjoitusalueetta, Parkanon varastoaluetta, Raaseporin varuskunta-aluetta ja Syndalenin harjoitusaluetta, Rovajärven harjoitusaluetta mukaan lukien Misin varastoalue, Rovaniemi, Lapin lennoston lentotukikohtaa ja Jääkäriprikaatin varuskunta-aluetta,  Skinnarvikin varastoaluetta, Tammelan varastoaluetta, Tampere-Pirkkala, Satakunnan lennoston lentotukikohtaa,  Tervolan varastoaluetta, Jyväskylä-Tikkakoski, Ilmasotakoulun lentotukikohtaa, Upinniemen laivastotukikohtaa ja varuskunta-aluetta Kirkkonummeella mukaan lukien Russarötä, Veitsiluodon varastoaluetta,Vekarajärven varuskunta-aluetta ja Pahkajärven harjoitusaluetta.

Vaikka sopimuksessa määritellään sotilasalueet, joilla Yhdysvaltojen sotilaat voivat toimia, siinä ei suoraan sovita siitä, millaisia joukkoja minnekin olisi saapumassa ja milloin – näistä tuskin kukaan myöhemminkään saa tietoa, vaan sellainen tieto luokitellaan salaiseksi.

TEKSTIÄ EDITOITU 15.12 2023

Lisää aiheesta ja myös linkki sopimukseen teeman puolustusyhteistyö sivulta: https://rauhanliitto.fi/posts/puolustusyhteistyo
Kansalaisvetoomuksen eduskunnalle olla hyväksymättä sopimusta, voit allekirjoittaa täältä: https://www.adressit.com/ei_vieraan_vallan_sotilastukikohtia_suomeen