– 20.12.2022

ICAN ja PAX: pitkän tähtäimen investoinnit ydinaseteollisuuteen ovat laskussa

PAX ja ICAN -järjestöjen 15.12. julkaiseman Don’t Bank on the Bomb -kampanjan raportin mukaan ydinaseteollisuuden takana oleviin yrityksiin tehtiin vähemmän pitkäaikaisia ​​sijoituksia. Raportissa havaittiin 45,9 miljardin dollarin pudotus pitkäaikaisissa sijoituksissa vuonna 2022, mukaan lukien lainoissa ja vakuutuksissa.

Risky Returns -raportti tarjoaa yleiskatsauksen investoinneista 24 yritykseen, jotka osallistuvat voimakkaasti ydinaseiden tuotantoon Kiinan, Ranskan, Intian, Venäjän federaation, Yhdistyneen kuningaskunnan ja Yhdysvaltojen arsenaaleihin vuonna 2022. Kaiken kaikkiaan raportti toteaa, että 306 rahoituslaitosta asetti yli 746 miljardia dollaria näiden yritysten saataville lainoina, vakuutusten, osakkeiden tai joukkovelkakirjojen muodossa. Yhdysvaltalainen yritys Vanguard on edelleen suurin yksittäinen sijoittaja ydinaseteollisuuteen 68 180 miljoonalla dollarilla.

Vaikka investointien kokonaisarvo 24 ydinasevalmistajaan oli edellisiä vuosia korkeampi, tämä johtuu myös puolustusalan myrskyisän vuoden aiheuttamista osakekurssien vaihteluista. Jotkut ydinaseiden valmistajat tuottavat myös tavanomaisia ​​aseita ja näkivät varastojensa arvon nousevan, mikä todennäköisesti johtui Nato-maiden ilmoituksista, että ne lisäävät merkittävästi puolustusmenojaan. Raportissa ei kuitenkaan havaittu ydinasevalmistajien sijoittajien määrän lisääntymistä.

Raportissa havaittiin myös 45,9 miljardin dollarin pudotus vuonna 2022 pitkäaikaisissa sijoituksissa, mukaan lukien lainat ja vakuutusliikkeet. Tämä voi olla merkki siitä, että kasvava määrä pitkäaikaisia ​​sijoittajia ei näe ydinasetuotantoa kestävänä kasvumarkkinana ja kokee mukana olevat yritykset vältettävänä riskinä. Se kuvastaa myös oikeudellisen kontekstin muutoksia: Euroopan pakollinen “due diligence” -lainsäädäntö ja tällaisten lakien ennakointi herättävät kysymyksiä aseiden valmistajiin tehtävistä investoinneista.

Tämä pitkän aikavälin trendi osoittaa, että ydinaseisiin liittyvä kasvava leimautuminen vaikuttaa. Kuten ICANin pääjohtaja Beatrice Fihn sanoi, ”Ydinaseiden kieltosopimus – TPNW, joka tuli voimaan vuonna 2021 – on tehnyt näistä joukkotuhoaseista laittomia kansainvälisen oikeuden mukaan. Ydinaseiden tuotantoon osallistuminen on haitallista yrityksille, ja näiden yritysten toiminnan pitkän aikavälin vaikutus ihmisoikeuksiin ja ympäristöön tekee niistä riskialttiimman sijoituksen.”

Silti tänä vuonna, jota leimaavat kohonneet globaalit jännitteet ja pelot ydinvoiman kärjistymisestä, useamman sijoittajan pitäisi lähettää selkeä signaali maailmalle siitä, että ydinaseita ei voida hyväksyä, ja lopettaa suhteensa näihin yrityksiin. Alejandra Muñoz, PAX:n No Nukes -projektista ja raportin toinen kirjoittaja, sanoi:

”Pankit, eläkerahastot ja muut rahoituslaitokset, jotka investoivat jatkuvasti ydinaseiden valmistajiin, antavat näille yrityksille mahdollisuuden jatkaa osallistumistaan ​​ydinaseiden ja muiden joukkotuhoaseiden kehittämisessä ja tuotannossa. Rahoitussektorilla pitäisi olla rooli käynnissä olevissa pyrkimyksissä vähentää ydinaseiden roolia yhteiskunnassa.”

Raportin yhteenveto löytyy englanniksi täältä ja koko raportti täältä.