– 30.12.2023

Sotalobbauksesta sotatalouteen EU:ssa – miten aseteollisuus muokkaa eurooppalaista politiikkaa

Sotalobbauksesta sotatalouteen EU:ssa -raportti

EU:n aseteollisuudella on ollut yhä tiiviimmät suhteet EU:n poliittisiin päättäjiin ja toimielimiin, ja siten edistänyt EU:n militarisointia; nyt myös häpeämättömästi hyödyntäen Venäjän hyökkäystä sekä ilmastonmuutoksen aiheuttamia haasteita.

ENAAT (European Network Against Armstrade -verkosto, jossa Rauhanliitto on mukana) -raportti osoittaa, että EU:n suurimmat aseyhtiöt ja suuret lobbausjärjestöt ovat viime vuosikymmenen aikana pitäneet satoja tapaamisia Euroopan komission ja Euroopan parlamentin jäsenten kanssa. Euroopan komissio on perustanut uuden puolustusteollisuuden ja avaruuden pääosaston (DG DEFIS), joka toimii palvelujen tarjoajana aseteollisuudelle.

Yksi tärkeä kysymys aseyrityksiin liittyen on niiden saama yksityinen rahoitus. Teollisuus on lobannut hellittämättä muutosta sen suhteen, että heitä syrjitään / ulossuljetaan sijoittamisen ESG-politiikassa ja vastustanut ehdotettua määrittelyä ”sosiaalisesti kestämättömäksi” toimialaksi EU:n sosiaalisessa taksonomiassa. Vaikka sotilaallinen sektori myötävaikuttaa merkittävästi kasvihuonekaasupäästöihin ja ympäristövahinkoihin, teollisuus pyrkii samaan EU:n  tunnustamaan heidän mukaansa olevan turvallisuuden ja kestävyyden välisen riiippuvuussuhteen.

Sotateollisuus ja asevoimat ovat vastuussa huomattavasta ekologisesta jalanjäljestä, jota ne eivät halua mainita, kun ne esiintyvät maapallon puolustajina. On arvioitu, että sotilaalliset hiilidioksidipäästöt muodostavat noin 5 prosenttia kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Tämä maailmanlaajuinen luku on enemmän kuin kaupallinen lentoliikenne ja konttilaivakuljetukset yhteensä. Lisäksi asevoimien fossiilisten polttoaineiden kulutus on erittäin suurta, erityisesti ilmavoimissa.

Nämä läheiset suhteet ja lobbaus poliittisiin päättäjiin kantaa hedelmää, sillä meneillään on prosesseja, joiden kautta yhä enemmän rahaa kanavoidaan asetuotantoon, otetaan käyttöön uusia tuen muotoja ja vaaditaan, että kaikki EU:n toimielimet ja tärkeimmät Euroopan johtajat varmistavat alan teollisuudelle heidän kokeman kestävän rahoituksen.

Vaikka Euroopan hallitukset väittävät, etteivät ne vie aseita sotaa käyviin tai ihmisoikeuksia rikkoviin maihin, eurooppalaisia aseita myydään kaikkialle maailmaan hyvin vähäisin rajoituksin. Asekauppa on uhka rauhalle, turvallisuudelle ja kehitykselle, ja aseteollisuus on kasvavan sotilasviennin ja -menojen liikkeellepaneva voima.

• Raportin tiivistelmä englanniksi

• Koko raportti englanniksi

• Koko raportti Suomeksi

Raportin suomennus on tuettu Ulkoministeriön Eurooppatiedotus-valtionavustuksella.