– 25.8.2022

Uusi rypäleaseraportti on julkistettu

Ainoa maa, jossa raportoidaan rypäleaseiden käyttöä tänä vuonna on Ukraina, suurimmaksi osaksi Venäjän toimesta. Ukrainalaistenkin kuitenkin epäillään käyttäneen rypäleaseita parilla alueella tai pariin otteeseen.

Hyviäkin uutisia on; muualla kun Ukrainassa ei ole raportoitu näiden epäinhimmillisten aseiden aktiivista käyttöä tai uutta levittämistä. On merkittävää, että kenenkään niistä maista, jotka ovat allekirjoittaneet vuonna 2008 solmitun rypäleasekieltosopimuksen, ei tiedetä sitä rikkoneen.

Huomion arvoista suomalaisesta näkökulmasta on, ettei Suomi ole kyseistä sopimusta allekirjoittanut ja hyväksynee siten noin yleisesti rypäleaseet legitiimeinä aseina? Rauhanjärjäestöt ja useat avustusjärjestöt vaativat, että kakki maat liittyisivät rypäleasekieltoon – niiden ollessa aseita, jotka ei erota siviiliä sotilaasta.

Raportointikausi on tehdään edeltävältä vuodelta. 2021 rypäleaseiden dokumentoitujen uhrien määrä puolittui 149:ään, kun vielä 2020 uhreja oli yli 300. Nyt sota Ukrainassa on massiivinen takaisku siviilien suojelun kannalta, kun yhteensä noin 700 henkilön tiedetään haavoittuneen rypäleaseiden ”tytärammusten” seurauksena 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Ukrainassa. Selvää on, että Venäjän rypäleaseiden käyttö Ukrainassa ollut laajaa ja järjestelmällistä, ja kohteena ovat useassa tapauksessa olleet siviilit. Lapset joutuvat usein rypäleaseiden ammusten uhreiksi, koska he eivät tunnista varaa, leikkivät ja kulkevat yhdessä, ja samalla kertaa loukkaantuu usein useampi lapsi.

Tulevaisuudessa tiedämme, että esimerkiksi peltojen palauttaminen viljelykäyttöön tulee olemaan hyvin haastavaa ja hidasta, tai kylien asuttaminen, sillä räjähtämättömiä ammuksia on levitetty laajasti. Vaikka levityskarttoja olisikin, sodan jälkeen ei ne paljoa auta niiden raivausta, vaikka ovatkin jonkin verran hyödyksi sodassa, todetaan raportin julkistamistilaisuudessa.

Ensi viikolla YK:ssa alkaa rypäleasekieltosopimuksen osapuolten seurantakokous, jossa arvioidaan missä mennään sopimusosapuolten sitoomusten suhteen; ketkä tuhonneet varastojaan ja kuinka paljon, miten rahoitetaan raivausta ja uhrien auttamista ja miten saada uusia valtioita, kuten esimerkiksi Suomi allekirjoittamaan sopimus ja saada sille universaalimpaa kattavuutta?

Lisätietoa: http://www.the-monitor.org/en-gb/reports/2022/cluster-munition-monitor-2022.aspx#