– 29.8.2022

Ydinsulkusopimus tarkistuskonferenssi päättyi ilman yhteistä loppuraporttia – moni arvioi epäonnistumiseksi

New Yorkissa YK:ssa päättyi perjantaina 26.8. ydinsulkusopimuksen tarkistuskonferenssi,  jossa kolme viikkoa maailman maat yrittivät päästä yhteisymmärräykseen ydinaseiden rajoittamisesta, ja pelisäännöistä, jotta globaali ydinaseuhka olisi hallinnassa.

Loppumetreillä Venäjä esti yhteisen loppulauselman ja raportin  hyväksymisen, mikä moni koki epäonnistumisena sopimuksen jatkon uskottavuuden kannalta, vaikka itse lasumaehdotus olikin kansalaisyhteiskunnan mielestä  ennemminkin heikko kun kunnianhimoinen. Toisaalta on ollut myös arvioita että se että muut maat pitivät kiinni  tietyistä tekstikohdista , ja siis lopulta kansainvälisen oikeuden perusperiaatteista, eikä taipuneet kokonaan vesittämään lausuntoa Venäjän toiveiden mukaisesti oli tavallaan eräänlainen osavoitto.

Kansalaisjärjestöt, jotka osallistuivat New Yorkissa aktiivisesti eri tavoin olivat pettyneitä ydinasevaltojen kykenemättömyyteen myöntämään, ettei ydinaseet ole ylipäätänsä legitiimi, oikeutettu ase missään tilanteessa. Se, että ydisnsulkusopimuksne puitteissa ei psystytä sopimaan edes korulauseista, ylevästä loppulauselmasta yleisesti, merkitsee ehkä, että sopimus murentuu merkityksettömäksi ja ennen pitkää uudet toimijat hankkivat itselleen ydinaseen.

Valtiot eivät kyenneet kolmen viikon neuvottelujen jälkeen yhteisesti tuomitsemaan edes sitä, että ydinasemaa hyökkää ydinaseettomaan maahan ja ylipäänsä uhkailee ydinaseilla. Luonnoksessa, jota siis ei hyväksytty oli yritystä ja tekstiä, jossa oltaisiin  tuomittu sotatoimet ydinvoimaloiden läheisyydessä, ml  Zaporizhzya ydinvoimalalla, jonka venäläiset valloittaneet ja jonka turvallisuuden suhteen oltu hyvin huolissaan maailmalla.

(lisää aiheesta mm In Ukraine, a Nuclear Plant Held Hostage, NY Times, August 23, 2022).

Ydinsulkusopimus (NPT) on sopimus ydinaseiden leviämisen estämisestä. Sen mukaan ydinaseita saa olla vain niillä valtioilla, joilla jo on niitä, eivätkä muut saa kehittää niitä. Ydinasevallat sitoutuivat aikanaan sopimuskessa vähentämään ydinaseitaan tavoitteena pikkuhiljaa niist luopuminen ja ydinaseettomat maat saivat luvan hyödyntää ydinteknologian rauhanomaisesti siis oikeuden ydinvoimaan.  Intia, Pakistan ja Israel jäivät sopimuksen ulkopuolelle ja kehittivät ydinaseet. Pohjois-Korea irtaantui sopimuksesta vuonna 2003 ja teki ensimmäisen ydinkokeen vuonna 2006. Israelilla tiedetään yleisesti olevan ydinase vaikka sitä ei ole koskaan virallisesti myönnetty.

Koska ydinsulkusopimus ollut niin suurissa vaikeuksissa pitkään, eikä sen puitteissa ydinasevallat,ole pitänyt kiinni lupauksestaan edetä kohti lopullista ydinaseriisuntaa, on rinnalle luotu kokonaan uusi sopimus täydellinen ydinasekielto jonka on jo allekirjoittanut 86  maata ja sopmusosapuolia on 66.

Suomi ei ole liittynyt ydinaseet kieltävään sopimukseen, mutta osallistui tarkkailijana ydinasekieltosopimuksen ensimmäisessä osapuolikokoukseen Wienissä kesällä.

Myös ydinsulkusopimuksen tarkistuskonferenssissa New Yorkissa Suomesta oli delegaatio. Rauhanliiton puheenjohtaja Tarja Cronberg osallistui kanslaisjärjestöasiantuntijana delegaatioon.

Lisää NPT kokouksesta ja valtioiden ja asintuntojalausunnoista siellä löydät Reachig Criticall will:
ja / tai Ydinaseidenvastaisen kampanjan ICAN sivuilta :
Unfold Zero jatkosta : https://www.unfoldzero.org/npt-review-conference-ends-without-agreement-what-next/

Milleniaalit ympäri maailmaa tukevat ydinaseiden kieltämistä  ( tutkimus vuodelta 2019)

TULE / OSALLISTU
Nuclear café:  28.9 kello 17-  Rauhanasemalla , Tarja Cronberg: Ydinsulkusopimus, romuttuuko ydinasekontrolli?  ja 30.10 ICAN Nuclear Café Claus Montonen ja Ville Tulkki: Ydinvoima ja voimalat – aseena sodassa   Seuraa fb -ryhmähttps://www.facebook.com/search/top?q=ican%20finland
ja Ican Finland nettisvut