– 11.1.2018

Suomalaisia aseita Jemenin sodassa: Asevientilinjaukset otettava uudelleen tarkasteluun

Norjalaislehden mukaan Patrian panssariajoneuvoja on käytetty Jemenin sodassa. Kyseessä vaikuttaa olevan Arabiemiraateille vuonna 2016 viedyt vaunut, joiden vientiluvan perumista Rauhanliitto ja Sadankomitea vaativat jo lähes kaksi vuotta sitten.

”Nyt julkitulleet todisteet osoittavat, että vaatimukselle oli hyvät perusteet ja valtioneuvoston olisi pitänyt peruuttaa asevientilupa”, Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius sanoo, ja jatkaa: ”Asevientivalvonta ei selvästi ole toiminut kuten sen pitäisi, jos suomalaisin asein käydään humanitaarisen katastrofin aiheuttanutta sotaa.”

Suomi on sitoutunut aseviennissään kansallisen lainsäädännön lisäksi kansainvälisiin sopimuksiin, joista tärkeimpiä ovat Euroopan unionin yhteinen kanta ja YK:n asekauppasopimus. Euroopan unionin yhteinen kanta edellyttää, ettei aseille saa antaa vientilupaa jos on asevienti tapahtuisi maahan jossa on ”aseellinen konflikti tai sellaisen todennäköisyys”.

Jemenissä on käynnissä verinen sota ja yksi maailman vakavimmista humanitaarisista katastrofeista. Arabiemiraatit osallistuu sotaan osana Saudi-Arabian johtamaa liittoumaa. Maat ovat viime vuosina kuuluneet Suomen aseviennin merkittävimpiin vastaanottajiin. Asekauppa koko Lähi-idän alueelle on kasvanut viime vuosina. Suomen vuoden 2016 sotatuoteviennistä jo 62,7 % suuntautui Lähi-itään.

Jo vietyjen aseiden käytön valvonta on vaikeaa. Siksi olisi viisainta pidättäytyä vientilupien myöntämisestä konfliktialueille, vaikka ehdottomia vientikieltoja ei olisikaan. Esimerkiksi konfliktien repimälle Lähi-idän alueelle ei pitäisi viedä aseita.

Norja ilmoitti äskettäin keskeyttävänsä aseiden ja ammusten viemisen Arabiemiraatteihin juuri Jemenin tilanteen takia. ”Suomen tulee tehdä Norjan kaltainen päätös ja keskeyttää mahdolliset kesken tai valmisteilla olevat aseviennit Arabiemiraatteihin. Useiden veristen konfliktien runtelemalle Lähi-idän alueelle ei muutenkaan pitäisi viedä aseita”, Lodenius toteaa.

Rauhanliitto ja Sadankomitea harkitsevat kantelun tekemistä oikeuskanslerille Arabiemiraatteihin myönnetystä asevientiluvasta.

Patrian panssariajoneuvoista Jemenissä uutisoi ensin Yle.