– 20.1.2022

Tuomionpäivän kello alkoi tikittää 75 vuotta sitten – kuinka lähellä ihmiskunta on kotiplaneettansa tuhoamista?

Lehtikuva/AFP

Tuomiopäivän kello on Chicagon yliopistossa sijaitseva symbolinen kellotaulu, jota Bulletin of the Atomic Scientists-lehden johtokunta on ylläpitänyt vuodesta 1947. Lehti on ilmoittanut vuosittain, onko Tuomiopäivän kello siirtynyt kohti katastrofia vai pois siitä. Vertauskuvallinen kello osoittaa, kuinka lähellä ihmiskunta on kotiplaneettansa tuhoamista. Tämän vuoden ”paljastaminen” esitettiin virtuaalisesti torstaina 20. tammikuuta 2022.

75 vuotta sitten Martyl Langsdorf suunnitteli lehden kannen, joka elää edelleen. Kannen suunnittelun tilasivat tutkijat, jotka rakensivat toisen maailmansodan päättäneen atomipommin. Vuoteen 1947 mennessä kylmä sota oli käynnissä, ja he halusivat varoittaa amerikkalaisia ​​Neuvostoliiton kanssa tapahtuvan ydinselkkauksen vaarasta.

”He toivoivat voivansa pelotella ihmiset rationaalisuuteen”, sanoi Eugene Rabinowitch, biologi ja Bulletin of the Atomic Scientists -lehden ensimmäinen toimittaja.

Ilmaistakseen tätä tavoitetta visuaalisesti Langsdorf leikki erilaisilla kuvilla.

”Kaikista merkittävin oli luonnos kellosta, jonka tein Beethovenin pianosonaattien sidotun kopion 8 x 11 tuuman takapuolelle”, hän muistelee. ”Valkoiseksi maalattu kello Sonaattien mustassa sidonnassa.”

Kello symboloi kiireellisyyttä – ja Langsdorfin Tuomiopäivän kello teki sen painokkaasti: ympyrän neljännesosa, jonka tunnit on merkitty pisteillä, ja sen pitkä osoitin asetettu seitsemään minuuttiin ennen keskiyötä. Sen nimi on riffi Raamatun profetiasta, päivästä jolloin maailmanloppu tulee.

Tuomiopäivän kellon osoittamaa aikaa on muutettu yli 20 kertaa. Esimerkiksi vuonna 1991 sen viisarit olivat paljon nykyistä paremmassa asennossa, kun kello oli 17 minuuttia vaille kaksitoista. Vuonna 1949 Rabinowitch siirsi kellon ison osoittimen kolmeen minuuttiin ennen keskiyötä. Hallitus vähätteli Neuvostoliitossa havaittua ydinräjähdystä, mutta Rabinowitch sanoi: ”Ensimmäisen Neuvostoliiton atomipommin kaukainen jyrinä osoittaa, että maailma on siirtymässä kohti atomisodan kuilua.”

Viimeksi kelloa siirrettiin vuonna 2020, jolloin viisarit siirtyivät 20 sekuntia lähemmäs keskiyötä.

Tänään Tuomiopäivän kello pysyy edelleen ajassa 23.58:20 eli tasan sadan sekunnin päässä täystuhosta. Siitä huolimatta se lähettää yhä varoittavaa viestiä: tuomiopäivä on vain vajaan kahden minuutin päässä.