– 29.10.2020

Rauhanliitto 100 – juhlalähetys verkossa 7.11.

Rauhanliitto 100 vuotta. Juhlat verkossa 7.11.

Rauhanliitto täyttää 100 vuotta. Tervetuloa juhlimaan kanssamme etänä 7.11. klo 15–16.15!

Katso juhlalähetys:

Rauhanliitto perustettiin vuonna 1920. Oikeastaan samanniminen yhdistys oli lakkautettu Suomessa tsaarin käskystä vuonna 1913, mutta itsenäistymisen jälkeen kansalaistoiminta sai jälleen jalansijaa.

Jo ensimmäisissä toimintaohjelmissa Rauhanliitto puolusti nykyisinkin ajankohtaisia asioita: kansainvälistä oikeutta, ristiriitojen väkivallatonta sovittelua, viholliskuvista luopumista, aseistariisuntaa ja rauhankasvatusta.

100-vuotista rauhantyötä juhlistetaan 7.11. Rauhanasemalta striimatussa lähetyksessä, jossa juhlapuheen pitää presidentti Tarja Halonen. Rauhanliiton pitkän historian parhaita paloja ja sattumuksia kansalaistoiminnan vuosien varrelta kertoilee Ilkka Taipale. Tilaisuuteen saadaan myös oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin videotervehdys.

Tulevaisuuden rauhantyöhön luodaan katsaus Rauhankoulun toimintaa luotsaavan Annukka Toivosen ja Sadankomitean hallituksen jäsen Toni Kuoremäen kanssa.

Musiikista vastaavat Mikko Perkoila ja Koiton Laulu.

Tilaisuuden juontaa Liban Sheikh.