– 18.10.2023

Israel-Palestiina -konflikti ja akuutti tilanne Gazassa

Rauhanliiton kannanotot

18. lokakuuta 2023

Kiireisintä Israelin ja Gazan suhteen on saada aikaan välitön tulitauko alueelle , kidnapatut panttivangit vapaiksi ja, että Israel sallii heti humanitaarisen avun toimittaminen Gazaan. Heti kun akuutti tilanne on saatu rauhoitettua, pitää Gaza saada esimerkiksi YK:n valvonnan alle, sekä  päästä takaisin jonkinlaisiin rauhanneuvotteluihin.

Maailman terveysjärjestö WHO arvioi 17.10.2023, että Gazassa riittää vettä, sähköä ja polttoainetta vain 24 tunniksi ennen todellista katastrofia.

“Samalla lailla kun tuomitsemme Hamasin hyökkäyksen, raketti-iskut ja veriteot – mukaan lukien julmat kidnappaukset ja panttivankien ottamisen – on selkeästi tuomittava myös Israelin alati jatkuvat iskut siviilikohteisiin ja vaatia Israelia lopettamaan ne. Koska Israel-Palestiina konflikti on ollut pitkäkestoinen ja keskeinen koko alueen rauhan saavuttamisen suhteen, olisi meidän nyt Suomessa viimeinkin lopetettava kaikki asekauppa Israelin kanssa. Myös siirtokuntatuotteiden tuonti Suomeen on lopetettava. Tämä olisi selkeä viesti, ettei laiton siirtokunta-politiikka ole hyväksyttävää”, Rauhanliiton toiminnanjohtaja Laura Lodenius totetaa.

Miten voi auttaa?

Humanitaarisen avun vienti Gazaan on sallittava välittömästi. Ilman ruokaa, vettä, polttoainetta ja lääkinnällisiä tarvikkeita menetetään lisää ihmishenkiä.

Gazassa putoaa pommit ja raketit koko ajan ja pelätään maahyökkäystä samalla kun ruoka, vesi ja lääkkeet ovat loppumassa. Israel on antanut joitakin päiviä sitten evakuointikäskyn maan eteläiseen osaan, joka koskisi yli miljoonaa ihmistä, samalla kun Gaza on kokonaisuudessaan suljettu alue, josta ihmiset eikä tavara liiku sisään eikä ulos.

Autetaanko kaikkia tasapuolisesti?

Kysyttäessä miksi Israelia ei auteta samalla lailla humanitaaristen järjestöjen toimesta nyt,  vaikka sekin on puolestaan kärsinyt Hamasin raketti-iskuista ja viimepäivien silmittömästä väkivallasta, niin syy siihen on, että Israel ei ole pyytänyt humanitaarista apua ulkopuolisilta, koska sen oma terveydenhoitojärjestelmä on sen verran kehittynyt ja sillä resursseja hoitaa haavoittuneita. Israelilaisella puolella ei ole tarvetta esimerkiksi veteen, ruokaan, polttoaineeseen ja lääkkeisiin. Lisäksi Israelissa toimii paljon järjestöjä, jotka tekee humanitaarista työtä, muun muassa israelilainen Magen David Adomin, eli Israelin Punainen Risti.

Hamasin kidnappaamien israelilaisten siviilien ja panttivankien – useiden rauhanaktiivienkin –  takaisin saaminen elossa, ja siviilien vastaisten hyökkäysten lopettamisen suhteen, tarvitaan poliittista painostusta ja neuvotteluapua myös muulta maailmalta; mitä tehdään ”kulissien takana” laajemmin alueella vaikutusvaltaa omaavien tahojen kesken.

Suomalaisten pitää vaatia Suomelta, suomalaisilta päättäjiltä ja EU:lta tekoja ja selkeää viestintää kestävämmän rauhan puolesta. Samanaikaisesti kun koko maailman tulee pyrkiä vaikuttamaan, jotta väkivallan kierteelle saadaan loppu ja päästäisiin takaisin neuvottelupöytään, poimimme tähän joitakin kanavia, joiden kautta voi auttaa rahallisesti humanitaariseen kriisiin vastaamista Gazassa:

• Lääkärit Ilman Rajoja -järjestö on parhaillaan Gazassa, jossa paikallinen henkilökunta on suorittanut muun muassa kirurgisia operaatioita ja tarjonnut sairaanhoitoa potilaille Al-Awdan sairaalassa Gazan pohjoisosassa eskalaation ensimmäisestä päivästä lähtien. He myös jakavat resurssien salliessa lääkinnällisiä tarvikkeita sairaaloille ja muille terveydenhuollon tahoille. Linkki heidän sivuilleen tässä

• Gazassa kansainvälinen Punainen Risti keskittyy tukemaan terveydenhuollon järjestelmää, Palestiinan Punainen Puolikuu/ Palestine Red Crescent Society (PRCS) on itsenäinen Palestiinan kansallinen yhdistys. Palestiinan Punaisen Puolikuun ambulanssit, henkilökunta ja vapaaehtoiset antavat mm ensiapua, auttavat evakuoinneissa ja järjestävät tilapäistä suojaa paenneille perheille. Lue enemmän.

• Suomella on YK:n palestiinalaispakolaisten avustusjärjestö UNRWAn kanssa humanitaarisen avun rahoitussopimus. UNRWA on YK:n alainen, puolueeton ja riippumaton humanitaarinen järjestö, jonka tehtävänä on tuottaa palestiinalaispakolaisten peruspalvelut. Myös yksittäiset ihmiset voi auttaa Lue enemmän

• Palestine Children relief Fund PCRF on Palestiinalainen  humanitaarinen järjestö, joka toimittaa lääketieteellistä ja humanitaarista apua. https://www.palestinercs.org/en

• Psykologien Sosiaalinen Vastuu ry (PSV) on suomalainen vuonna 1982 ammattialakohtainen rauhanryhmä, joka toimii sekä kansainvälisesti että kotimaassa ( PSV:n järjestö-jäseniä ovat: Suomen Psykologiliitto, Suomen Psykologinen Seura, Suomen Psykologian Opiskelijain Liitto (SPOL).  PSV on tukenut,  ja tehnyt  pitkään työtä, Libanonin pakolaisleireillä palestiinalaisten kanssa.Lue lisää heidän kauttaan avustamisesta täältä

Muuta vaikuttamista:

Joukko suomalaisia Lähi-idän tutkijoita ja rauhan- ja humanitaarisen työn asiantuntijoita vetosi 17.10.2023 kirjeellä Suomen presidentti Sauli Niinistöön, että Suomi vaatisi välitöntä tulitaukoa Gazaan. Lue kirjeestä Keskisuomalaisen uutisesta: https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/6286407

Rauhanpuolustajien, Arabikansojen ystävyysseuran sekä ICAHD Finlandin kirje Elina Valtoselle tilanteesta: https://rauhanpuolustajat.org/kirje-hatatilanteesta-gazassa-ulkoministeri-valtoselle/

Israelin rauhanliikettä ja muun muassa aseistakieltäytyjiä aktiivisesti tukenut Rauhanliiton jäsenjärjestö Aseistakieltäytyjäliiton myös Hamasin väkivallan tuomitseva kannanotto: https://akl-web.fi/fi/posts/palestiinan-konfliktin-eskaloituminen-pysaytettava